Helle iskee – onko autosi ilmastointilaite kunnossa?

Kesän ensimmäinen todellinen helleaalto on saapunut koko Suomeen. Helteessä auton sisälämpötila saattaa nousta jopa vaarallisen korkeaksi, jos ilmastointi ei toimi täydellä teholla tai ilman vaihtuminen on estynyt.

Kesän ensimmäinen todellinen helleaalto on saapunut koko Suomeen. Helteessä auton sisälämpötila saattaa nousta jopa vaarallisen korkeaksi, jos ilmastointi ei toimi täydellä teholla tai ilman vaihtuminen on estynyt.

Ilmastointilaite on varuste, joka on yleistynyt hyvin nopeasti myös Suomen autokannassa. Kesähelteillä matkustajat huomaavat hyvin nopeasti, jos ilmastointi alkaa lakkoilla. Jos sisäilman puhallus ei säädöistä huolimatta tunnu yhtä viileältä kuin ennen tai ilmastoinnin kompressori alkaa kytkeytyä usein pois ja päälle, on järjestelmä aika huoltaa. Tämä kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen kesän pitkiä automatkoja.

Viilennystehon heikkenemisen lisäksi ongelman voi tunnistaa esimerkiksi konehuoneesta kuuluvasta toistuvasta napsumisesta kompressorin magneettikytkimen kytkeytyessä päälle ja pois.

Ilmastointilaitteen toimintaperiaate on poistaa auton sisäilmasta lämpöä, ei tuottaa sinne kylmää. Laite vaatii kunnolla toimiakseen aina ajoittain huoltoa. Suositus on, että järjestelmän toimivuus ainakin tarkistettaisiin 2 vuoden välein. Itse säätöyksikön lisäksi järjestelmän pääkomponentit ovat kompressori, lauhdutin ja kuivain. Lisäksi järjestelmässä kiertää välittäjäaineena ns. kylmäaine, joka nykyisin on tyyppiä R134a.

On tavanomaista, että kylmäaineen määrä järjestelmässä vähenee vuosien kuluessa. Järjestelmään on myös voinut syntyä vuoto, joka pitää aina korjata – vaikka ilmastointi toimisikin joitakin kuukausia normaalisti, ei vuotavaa ilmastointia saa täyttää, sillä se olisi ympäristörikos. Täytön yhteydessä ilmastointihuollossa tehdään nykyisin aina tiiviystesti, jossa vuodot havaitaan. Vuoto voi olla esimerkiksi kompressorin akselitiivisteessä, lauhduttimessa tai letku/putkiliitoksissa, joissa myös on tiivisteet. Tiivisteet kuivavat ja menettävät tiiviytensä ajan kuluessa. Ne ovat myös omaa tyyppiänsä.

Useimmiten pelkkä perushuolto onneksi riittää, ja nykyisin työstä on myös saatavissa hyviä tarjouksia. Jos muita lisätöitä tarvitaan, tarvitaan lähes poikkeuksetta alan ammattilaisen apua. Tavallisimmista osista lauhduttimet maksavat edullisimmillaan noin 150-250 euroa, kuivaimet noin 30-50 euroa ja muut pienosat joitakin kymmeniä euroja. Kompressori on järjestelmän kallein kuluva osa, uusi maksaa tavallisesti useita satoja euroja.

Toimiessaan oikein ilmastointilaite viilentää sisäilman tehokkaasti ja tiputtaa vettä auton alle. Saatavana on myös aerosolipakkauksia kuluttajille, joilla ilmastoinnin sisäosien ilmakanaviin ajan mittaan kertyviä epäpuhtauksia voi itse torjua.