Henkilöautojen rekisteröinnit kasvussa – katumaasturien suosion kasvu jatkuu

Autoveron aleneminen ja valoisat talousnäkymät näkyvät tammikuun ensirekisteröinneissä: kilpiin laitettiin 13 579 henkilöautoa, joka on 6,6 prosenttia enemmän kuin vuoden 2017 tammikuussa. Tammikuun ensirekisteröinnit ylittivät 13 000 henkilöauton rajan ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen.

Škoda Octavia
Škoda Octavia oli tammikuussakin rekisteröidyin automalli.

Mallitilaston kärjessä jatkaa tuttuun tapaan Škoda Octavia, joka nappasi tammikuussa 786 kappaleella 5,8 prosentin markkinaosuuden. Viime vuoden merkkikakkonen Nissan Qashqai (573 kpl, 4,3 %) oli toinen myös tammikuussa.

Se, miksi Toyota oli tammikuussakin merkkien ykkönen, selittyy sillä, että Auris (529 kpl, 3,9 %) oli mallitilastossa kolmas, Yaris (483 kpl, 3,6 %) neljäs ja Avensis (433 kpl, 3,2 %) kuudes. Viidenneksi sijoittui vuoden 2017 päätteeksi kolmospaikalla ollut Volkswagen Golf 8475 kpl, 3,5 %).

Talouden kasvun on ennakoitu jatkuvan, ja viime kuukausina talousennusteet ovat muuttuneet aiempaa valoisammiksi. Autokauppaa vilkastutti vuoden alussa myös autoveron alennus, joka alensi keskihintaisen auton autoveroa keskimäärin 320 eurolla.

Vuoden 2017 trendejä

Yhteensä 27 prosenttia viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli katumaastureita. Katumaasturien suosio on kasvanut selvästi, sillä vuonna 2016 niiden osuus oli noin 22 prosenttia ja sitä edellisenä vuonna 20 prosenttia.

Keskikokoiset C-segmentin ”perusautot” ovat menettäneet markkinaosuutta, samoin pykälää isommat D-segmentin autot. Keskikokoisten katumaasturien käyrä on sen sijaan ollut selvässä kasvussa, ja osansa SUV-buumista ovat saaneet myös suuret katumaasturit.

Dieselautojen kysyntä väheni hieman viime vuonna. Noin 30 prosenttia vuonna 2017 ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä. Dieselin osuus ensirekisteröinneistä on vähentynyt hitaasti jo useampia vuosia, ja dieselautojen mallivalikoima on selvästi painottunut isokokoisiin autoihin. Dieselin osuus on suurin D- ja E-segmentin autoissa sekä keskikokoisissa ja suurissa katumaastureissa. Pienemmissä ja keskikokoisissa A–C-segmenteissä dieselin osuus on pieni.

Ladattavat hybridit ja täyssähköautot painottuvat vielä selvästi luksusautojen ja suurten katumaasturien segmenttiin.