Hetkinen – mikä ihmeen auto on F125!

Frankfurtin autonäyttelyssä Mercedes Benzin osastolla juhlistaa saksalaisen laskentatavan mukaan 125-vuotiasta autoa F 125! -konseptimalli. Se viitoittaa saksalaistehtaan mukaan edustusluokan tulevaisuutta yhtä autosukupolvea pidemmälle. Tähtäin on siten vuodessa 2025 ja sen jälkeisessä ajassa. Monet esiteltävistä teknillisistä ratkaisuista ovat luonnollisesti vasta kehitysvaiheessa, mutta niiden käyttöönottoa tulevaisuuden sarjavalmisteisissa automalleissa pidetään täysin mahdollisina.

Frankfurtin autonäyttelyssä Mercedes Benzin osastolla juhlistaa saksalaisen laskentatavan mukaan 125-vuotiasta autoa F 125! -konseptimalli. Se viitoittaa saksalaistehtaan mukaan edustusluokan tulevaisuutta yhtä autosukupolvea pidemmälle. Tähtäin on siten vuodessa 2025 ja sen jälkeisessä ajassa. Monet esiteltävistä teknillisistä ratkaisuista ovat luonnollisesti vasta kehitysvaiheessa, mutta niiden käyttöönottoa tulevaisuuden sarjavalmisteisissa automalleissa pidetään täysin mahdollisina.

F 125! edustaa päästötöntä vetyteknologiaa ja sillä saavutetaan jopa 1 000 kilometrin toimintamatka. 50 kilometriä voidaan ajaa pelkästään akkuvoimalla. Korirakenteessa sovelletaan uutta ultrakevyttä hybridirakennetta, jossa on käytetty kuituvahvisteisia muoveja, lasikuitua, alumiinia ja suurlujuusterästä. Ratkaisu mahdollistaa huomattavan painonsäästön ja esimerkiksi B-pilarien puuttumisen sekä tietenkin lokinsiipiovet. Ovet voidaan avata ja sulkea pelkin kädenliikkein koskettamatta oviin.

Vetytankki on integroitu lattiarakenteeseen, ja siihen mahtuu 7,5 kiloa vetypolttoainetta. Erityistä ratkaisussa on, että sen käyttöpaine on vain 30 baria. Tankilta ei siten enää vaadita sylinterimäistä muotoa ja se voidaan helposti yhdistää osaksi auton muita rakenteita. Vetotapa on sähköinen e4Matic-neliveto pyöriin sijoitetuin erillisin sähkömoottorein, joiden yhteishuipputeho on 313 hevosvoimaa. F 125! luvataan kiihtyvän 0­–100 kilometriin tunnissa vain 4,9 sekunnissa ja sen huippunopeus on 220 km/t. Viisimetrinen auto painaa 1700 kiloa ja siinä on 470 litran tavaratila.

Huikean konseptin lisäksi Mercedesin osastolla voi bongata kaikkien aikojen tehokkaimman SLK:n, uuden Mercedes-Benz SLK 55 AMG:n. Uusi AMG:n 5,5-litrainen V8-moottori tuottaa 422 hevosvoiman tehon ja 540 Newtonmetrin huippuväännön. Auto kiihtyy 0­–100 kilometriin 4,6 sekunnissa. Keskikulutuslukema asettuu 8,4 litraan. Moottori tuottaa tehtaan mukaan unohtumattoman äänielämyksen kuten V8-moottoreilta on totuttu odottamaan. Malli tulee myyntiin tammikuussa 2012. Suomeen auto saataneen ensi kevään aikana.

Uusi M152-sarjan vapaasti hengittävä moottori perustuu vuonna 2010 esiteltyyn AMG M157 –sarjan V8-biturbomoottoriin. Yhteistä molemmille moottoreille ovat esimerkiksi iskutilavuus, start/stop-järjestelmä sekä bensiinin suorasuihkutusteknologia. M152-moottori painaa kuivana 187 kiloa, ja sen tehokkuutta lisää eniten AMG:n uusi sylinterinohjausjärjestelmä. Osakuormalla ajettaessa sylinterit numero 2,3,5 ja 8 kytkeytyvät pois päältä ja venttiilit pysyvät kiinni. Samaa teknologiaa käytetään F1-autojen V8-moottoreissa. Toiminto on käytettävissä 800–3600 kierroksen alueella, kun kuljettaja on valinnut Controlled Efficiency –vaihtamistoiminnon. Tarvittaessa loput sylinterit kytkeytyvät toimintaan 30 millisekunnissa.

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Handout