Hiilikuituinen KMR Oura: Yhden miehen unelma!

McLaren F1:n tapaan keskeltä ohjattavan autoon sopii matkustaja kuljettajan kummallekin puolelle. Avainasioita ajettavuudessa ovat äärimmäisen kevyt hiilikuitukomposiittikori ja takamoottoriratkaisu.

Tämä auto ei ole syntynyt komiteoissa, strategiapalavereissa tai edes tiimityöskentelyn tuloksena. Se on yhden miehen, Klaus Raunelan, omaa käsialaa korin suunnittelusta penkkien verhoiluun.

KMR Ouran hiilikuitukomposiittikorissa ei ole lainkaan metallia. Innovatiivisen korirakenteen ytimen muodostaa kevyt ja kestävä polystyreeni, jonka pintaan on laminoitu hiilikuitua. Koko itsekantava auton kori painaa vain 100 kiloa, satoja kiloja tavallista auton teräskoria vähemmän.

Kevyelle autolle riittää vähempikin teho. KMR:ää liikuttaa Smartin 0,7-litrainen kolmesylinterinen kaikilla kuudellakymmenellä hevosvoimallaan. Se ei kuulosta paljolta mutta 570-kiloisessa autossa teho-painosuhde on kohdallaan ja samalla polttoainetalous yltää fossiilista polttoainetta käyttävien autojen kärkikastiin.

Ehkä koriakin mielenkiintoisempi on harvoin nähty ohjaamojärjestely. Kuljettaja istuu ratin takana symmetrisesti auton keskilinjalla. Kuljettajasta vasemmalle ja oikealle takaviistoon on paikat matkustajille.

Ratkaisu antaa vain 3,7-metrisessä ja 1,15 metriä matalassa autossa kuljettajalle hyvät tilat sekä tekee auton hallinnasta tasapuolista. Rata-ajoa ajatellen hyvä piirre mutta maantiellä ohituspaikkojen kyttääminen ei ole niin helppoa kuin tavallisilla autoilla.

Kolibrimaisen KMR Ouran ajotunnelmia puidaan 11.3. ilmestyvässä Auto Bild Suomen numerossa 5/2011.

Teksti: J. Kiviranta

Kuvat: T. Lindström