Hirviö – mutta hyvin sympaattinen sellainen

Amerikkalaisen Fab Fours -pajan rakentama sangen sympaattinen hirviö nimeltä Legend perustuu Jeep Wrangleriin. TV-tähti Jay Leno tutki auton kiireestä kantapäähän.

Sympaattisen Legendin koripaneelit ovat harjattua ruostumatonta terästä. Autossa on myös kulmikas jäähdytinsäleikkö punaisine ”enkelinsilmineen” .​​
Sympaattisen Legendin koripaneelit ovat harjattua ruostumatonta terästä. Autossa on myös kulmikas jäähdytinsäleikkö punaisine ”enkelinsilmineen” .​​

Kun Fab Fours Legend lähtee täyteen kiitolaukkaan, on luvassa likipitäen maailmanloppu. Fab Foursin toimitusjohtajan Greg Higgsin mukaan mallista haluttiin rakentaa erityisen näyttävä.

Autosta piti tehdä leveämpi ja hyökkäävämpi. Tilaajana oli kukapa muu kuin TV-tähti ja autokeräilijä Jay Leno, joka otti asian tiimoilta yhteyttä Higgsiin.

Ensinnäkin Wranglerin kattoa madallettiin kymmenisen senttiä, jolla on ratkaiseva vaikutus ulkonäköön.

Jeepin 3,6-litrainen Pentastar V6 -tekniikka lepää jotakuinkin samassa kohdassa kuin alkuperäisessäkin Wranglerissa. Moottorista saadaan tehdaskunnossa tehoa 284 hevosvoimaa ja maksimivääntöä heltiää 347 Nm.

Fab Fours Legendin tapauksessa ajonopeudella ei ymmärrettävistä syistä ole keskeistä merkitystä, sillä 50-tuumaiset traktorirenkaat painavat 248 kiloa kappale eikä niillä voi ajaa kuin enimmillään noin 100 km/h.

Käsityönä taotut lokasuojat antavat Wranglerille täysin omintakeisen, suoraan Mars-planeetalta juontuvan ilmeen.​
Käsityönä taotut lokasuojat antavat Wranglerille täysin omintakeisen, suoraan Mars-planeetalta juontuvan ilmeen.​
Jeepin 3,6-litrainen Pentastar V6 -moottori lepää jotakuinkin samassa kohdassa kuin alkuperäisessä Wranglerissakin. Siitä saadaan tehdaskunnossa tehoa 284 hevosvoimaa ja maksimivääntöä 347 Nm.​
Jeepin 3,6-litrainen Pentastar V6 -moottori lepää jotakuinkin samassa kohdassa kuin alkuperäisessä Wranglerissakin. Siitä saadaan tehdaskunnossa tehoa 284 hevosvoimaa ja maksimivääntöä 347 Nm.​
Laajat muutostyöt eivät kuitenkaan jatku ohjaamon puolella, sillä sisätilat ovat sarjavalmisteiset. Fab Fours saattaa kuitenkin jättää joitakin mukavuusvarusteita pois, jotta ohjaamosta saadaan äijämäisempi.​
Laajat muutostyöt eivät kuitenkaan jatku ohjaamon puolella, sillä sisätilat ovat sarjavalmisteiset. Fab Fours saattaa kuitenkin jättää joitakin mukavuusvarusteita pois, jotta ohjaamosta saadaan äijämäisempi.​

Greg Higgsin mukaan autossa on modifioitu, täyshydraulinen ohjaus, joka helpottaa olennaisesti ajamista. Myös jousituksessa on hydrauliikkaa. Liikennevaloissa voi muutella alustakorkeutta pitämällä yhtä jalkaa jarrulla ja toista kaasupolkimella.

Katon madallusta ja ylikokoisia lokasuojia lukuun ottamatta Jeepin juuret ovat selkeästi nähtävillä. Legendin koripaneelit ovat harjattua ruostumatonta terästä. Autossa on myös kulmikas jäähdytinsäleikkö punaisine ”enkelinsilmineen” (kehämäiset päiväajovalot) ja tuunattuine ajovaloineen, joten keulailmeestä on saatu hurja.

Näytillä on myös punainen Fab Fours -logo. Etupaneelin taakse on puolestaan piilotettuna vinssi.

Laajat muutostyöt eivät kuitenkaan jatku ohjaamon puolella, sillä sisätilat ovat sarjavalmisteiset. Fab Fours saattaa kuitenkin jättää joitakin mukavuusvarusteita pois, jotta ohjaamosta saadaan äijämäisempi.

Jay Lenon täytyy olla vaikuttunut paitsi Fab Fours Legendin ulkonäöstä, myös sen ajo-ominaisuuksista.