Honda CR-Z GT: Maantiesuolattua ja kumipalvattua

Hondan näyttävästi muotoiltu hybridisportti muuttuu säästöporsaasta sähäkäksi menijäksi – aina maun ja tilanteen mukaan.

Kaikkihan tuntevat legendaarisen hybridimaissin, mutta maistakaapas tätä maantiesuolattua ja rengassavussa palvattua palkintokinkkua! Vauhdikkaasti piirrettyyn coupehen on osattu yhdistellä viimeisintä Nipponin hybriditekniikkaa taidokkaan nostalgisiin ulkokuoriin, sillä kuten jo ensituntumissa kesällä kerroimme, mallin henkisenä kantaäitinä toimii 1980-luvun pieni, asianmukaisesti pippuroitu, maantiesuolattu sekä savupalvattu CRX Coupé.

Ei siis mitenkään sattumaa, että ulkomuodossa havaitsee miellyttäviä tuulahduksia tuolta kultaiselta menneeltä vuosikymmeneltä.

CR-Z -hybridin kierrosherkkä 1,5-litrainen bensiinimoottori on todellinen ilo tien päällä varsinkin silloin, kun halutaan hyödyntää suorituskykyä täysimittaisesti, ja urheiluvaunun kyseessä ollen näinhän myös käytännössä usein tapahtuu. Hybridin säästöluonnetta ei tämän auton ohjauspyörän takana tahdo oikein muistaakaan.

Sähkömoottori on mukana kuvioissa aina tilanteen mukaisesti, mutta selvää on, että alle nollan asteen ulkolämpötiloissa pelkällä sähkömoottorilla eteneminen tuskin koskaan luonnistuu. Käynnistettäessä polttomoottori murahtaa kylmällä säällä yleensä nopeammin kuin ennättää lausua "kissa", mutta leivosten lennellessä tilanne muuttuu edukseen. CR-Z:n keskikulutukseksi mittasimme pakkasilla seitsemän litran pintaan.

Mahdollisimman sujuva ja lyhytliikkeinen kuusiportainen manuaalilaatikko on hersyvän mukava operoida ja sporttiin oikea ratkaisu. Kytkinkin on oivallisen lyhytliikkeinen. Portaaton automaatti on saatavilla yksinomaan Jenkeissä. Sekin kuulostaisi näppärältä ratkaisulta käyttösporttia ajatellen.

Entä GT-autossa olennaisen tärkeä ohjaustuntuma? Se on sähköisestä ohjaustehostimesta huolimatta ellei ihanteellinen, niin riittävän tarkka, nahkaratin tarjotessa kunnollisen otteen. Tanakalla jousituksella kelpaa suitsia menemään röykkyiselläkin tiellä, vaikka sitten jämerimmällä Sport-asennolla; CR-Z on edullisesta hintaluokasta välittämättä tehty kaikin puolin kelvoksi ajajan autoksi.

Eläköön: Hondan lähivaloina toimivat ksenonit! Ne poistavat pimeyttä kohtuullisen tehokkaasti, mutta lähilyhytihin verrattuna on sanottava halogeenimallisten kaukovalojen kyyristyvän niiden rinnalla korkeintaan tyydyttäviksi. Päiväajovaloina palvelevat kirkkaasti näkyvät LED-malliset.

Mainion nostalginen ominaistunnelma jatkuu GT:n kabiinissa, jossa huomio saattaa ensikatsannolla kiinnittyä futuristiin, sähkönsinisellä valaistuihin kojelaudan painikkeisiin. Kolme toimintamuotoa eli Eco, Normal ja Sport vaikuttavat kaasuvasteeseen, ohjauksen jäykkyyteen sekä iskunvaimennukseen. Juuri ne tekevät osaltaan CR-Z:sta kompaktin, oikean urheiluvaunun. Luonnollisestikin Sport-asennossa kaasuun vastaaminen on huomattavan  herkkää.

Itse asiassa kojelauta näyttää kauttaaltaan versovan erilaisia näyttöjä, painikkeita ja katkaisimia. Ei kuitenkaan hikipisaroita hiusmartoon , sillä kaikeksi onneksi hanikat on sommiteltu sujuvasti hahmotettaviksi, vailla tarvetta käyttöohjekirjan apuun.

Lisäpiristyksenä mittariston värimaailma näyttää superovelalta: Eco, Normal ja Sport-asennoissa nopeusnäyttö muuttuu eri väriseksi sinisen, vihreän ja punaisen välillä, ja vaihtuu vieläpä sävyltään hailakasta syvänpuhuvaksi, henkilökohtaisen ajotavan taloudellisuusasteesta riippuen.

Sokerina pohjalla, ajon päätteeksi ruudulle ilmestyy kukkasia sen mukaisesti, miten taloudellisesti on osannut ajaa.

Totta vieköön. Harvempi taitaa saada tulppaaneja hattuunsa, vietettyään aikaa sähkölaitoksella...!

Etuistuimet antavat varsin kohtalaisen hyvän sivutuen, mutta ristiselän tuesta ei välttämättä muodostu optimaalinen pitkäselkäiselle. Matalasta sportista pois nouseminen sujuu tavallista työläämmin, jonka lisäksi painavat ja pitkät ovet painuvat liian helposti itsestään kiinni, autosta pois noustessa.

CR-Z:n takaistuin toimii ehdottomasti parhaimmillaan tavaratilaksi taitettuna, sillä takaistuimille ei kerta kaikkiaan mahdu ketään – ei aikuista eikä lasta, ei sen paremmin jalka- kuin päätilankaan puolesta. Mutta muistetaanpa, että CR-Z onkin suunnattu aidoksi 2+2 -ajokiksi, ja nyt seuraa yksi tämän auton kovimmista ominaisuuksista: takaselkänojat pudottaen muodostuva alue on todella tilava ja soveltuu hienosti tavarankuljetukseen. Aika kätevä ominaisuus puhtaasti urheiluautolta!

Tavaroiden lastaaminen sujuu kätevästi takaluukun kautta, vaikkakin nostokorkeus on huomattava. Sitä vastoin etuselkänojia taittaen sisäkautta on erittäin hankala koettaa sijoittaa mitään takaistuimelle – etuistuimet eivät nimittäin liu'u automaattisesti etuasentoonsa.

Pikkutavaroille järjestyy mukavasti säilytystilaa keskikonsolissa, mutta vastapainoksi ovikotelot ovat toivottoman ahtaat.

Keille CR-Z:n voi ajatella sopivan parhaiten? No, kyseessähän on tietenkin eräänlainen rajatapaus, jonka asiakaskuntaa ei pysty kristallinkirkkaasti määrittelemään, mutta: puhtaasti GT-kakkosautoksi CR-Z sopii ilman muuta. Lisäksi hybridi-coupe soveltuu tiiviin työaikataulun omaavalle kauppamatkustajalle; tavaratilaahan järjestyy litramääräisesti yllin kyllin, enimmillään aikamoiset 389 litraa.

Omintakeisen erottuva kompaktisportti vaikuttaa ainakin kyydissä olleiden mielestä kalliimman oloiselta kuin todellisuudessa onkaan, ja sehän kuulostaa yksinomaan hauskalta.

Takatilojen niukkuudesta huolimatta CR-Z GT on onnistunut auto, sillä hybridi sykkii vahvasti ajan hermolla. Kahdesta versiosta runsaammin höystetty GT sisältää raikkaita piirteitä – ja hintatasokin on melkoisen kohdallaan.

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: T. Lindström

Honda CR-Z GT

nelisylinterinen rivimoottori o iskutilavuus  1497 cm³ o suurin teho 84  kW (114 hv)/6100 r/min o polttomoottorin suurin vääntömomentti 145 Nm/4800 r/min o poltto- ja sähkömoottorin suurin yhteisteho 91  kW (124 hv)/6100 r/min o suurin yhteinen vääntömomentti 174 Nm/1000-1500 r/min  o renkaat 195/55 R 16  o tavaratila 215–389 l o polttonestesäiliö 40 l o pituus/leveys/korkeus 4080/1740/1395 mm o akseliväli  2425 mm o maavara  ei ilmoitettu o omamassa 1219 kg o 0-100 km/h 10,0 s o huippunopeus 200 km/h o EU-keskikulutus 5,0 l/100 km o CO2-päästöt 117 g/km

Hinta 27 800 e