Houkutteleva ainutkertainen tilaisuus: Pääsetkö sinä maailman ensimmäisen dieselmoottorisen Land Roverin omistajaksi?

1950-luvun Land Roverin lähtöhinta on 200 000 puntaa (noin 260 000 euroa). Tosin se ei vielä kerro ihan koko totuutta, sillä kyseessä ei ole aivan pakasta vedetty vaunu… mutta joka tapauksessa!

Joku onnellinen (ja nopeatoiminen) saa tästä hyvän restaurointikohteen.
Kauppaan kuuluva dieselmoottori ei ole alkuperäinen, mutta "samalta aikakaudelta".
Vaihdelaatikko vaikuttaa myyjän mukaan alkuperäiseltä.
Onko Masa Myyrä popsinut 1957 Land Roverin sisustuksen?
Pientä laittoa, mutta lähtökohta on entisöijälle hyvin lupaava!
Alkuperäinen dieselmoottori ei seuraa auton mukana, mutta nyt voisi olla tilaisuus koettaa jahdata myös sitä – vaikka mahdollisuudet paikallistaa originaali vapaasti hengittävä diesel ovatkin minimaaliset.
Tämä sen todistaa: ensimmäinen dieselmoottorinen perinteinen Land Rover: valmistuspäivä 15. tammikuuta 1957, Rover Co. Ltd, Solihull, Iso-Britannia.

 

Vuosimallia 1957 edustavan Land Rover Series Onen (88 tuuman alusta) valmistenumero 116700001 vahvistaa kyseessä olevan todellakin ensimmäisen dieselmoottorilla varustetun perinteisen Land Rover -yksilön. Autoa myy muuan britti nettihuutokauppa eBaylla.

Kovaa pyyntihintaa tosin varjostaa eräs pikkuseikka: kauppahintaan sisältyy pelkkä kori, sillä moottoria autossa ei ole. Moottorista on todisteena kuitenkin valmistenumero auton papereissa.

Kauppahintaan sisältyy eBayn mukaan “auton omaa ajanjaksoa edustava dieselmoottori”. Vaihteisto näyttää myyjän mukaan kuitenkin alkuperäiseltä.

Alun perin vihreä kori on takimmaiseen poikittaistukeen asti öljytty ja ilmeisen hyvässä kuosissa.

1957 Land Roverista puuttuu suurin osa sisustuksesta sekä osa sähkölaitteista.

Alkuperäinen omistaja (nykyistä edellinen) käytti autoa työmaalla vuoteen 1982 asti, jonka jälkeen se laitettiin seisontaan. Yksilöä on säilytetty vuodesta 2002 lähtien kuivassa tallissa.

Tässä voisi olla tilaisuus nopealiikkeiselle suomalaiselle Lantikka-harrastajalle…