Huh – yli viiden tähden hotelli meni törmäyksessä osittain kasaan

Amerikkalainen sähkökäyttöinen sedan Tesla Model S saavutti Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviraston NHTSA:n törmäystestissä huikeat 5,4 tähteä, maksimiarvon ollessa 5 tähteä.

Miten sellainen on ylipäätään mahdollista? Sähköauto Tesla keräsi jokaisella pääosa-alueella sekä jokaisella alasektorilla viisi tähteä, ja NHTSA ottaa huomioon myös sen, ovatko tulokset parempia kuin tavoitearvot.

Yhdysvalloissa puhutaankin jo maailman turvallisimmasta autosta, mutta vielä pitää nähdä, miten Tesla selvittää EuroNCAP -testin. Näiden kahden painotukset ovat erilaisia.

Katso video NHTSA:n törmäystestistä.

NHTSA teki ensimmäisen standardoidun NCAP-keulatörmäystestin nopeudella 35 mailia tunnissa (56 km/h) toukokuussa 1979.

Vasta vuonna 1997 – 18 vuotta myöhemmin – aloitettu EuroNCAP perustuu NHTSA:n testiin. Siinä keulatörmäysnopeus on 64 km/h.

Mainittakoon, että vielä 1960-luvulla, jolloin Saksassa oli jo laaja, liikenneturvallisuutta lisäävä moottoritieverkosto aivan kuten USA:ssakin, Yhdysvaltain liikenneturvallisuus edusti maailman huippua.

Se meni edistyksellinä itseään pitävän Euroopan edelle, mitattiinpa sitten liikennekuolemia per 1000 henkilöä tai liikennekuolemia sataa miljoonaa mailia (160 miljoonaa kilometriä) kohden.

Euroopan heikommat liikenneturvallisuusluvut lienevät osaltaan johtuneet vapaista moottoritienopeuksista esimerkiksi Saksassa.

Mitä taas esimerkiksi turvavyöpakkoon tulee, Suomessa kolmipiste-etuturvavyöt tulivat pakollisiksi jo vuoden 1971 alussa ja takavyöt vuoden 1981 alussa.

Esimerkiksi Saksassa kolmipiste-etuturvavöiden ensiasennuspakko pakko tuli vasta tammikuun alusta 1974 ja etuvöiden käyttöpakko vasta 1976.

Yhdysvalloissa tuli jo tammikuun alusta 1968 pakolliseksi turvavöiden asennus kaikille henkilöautojen istumapaikoille, mutta käyttö ei ollut alkuun pakollista.

Osavaltiot päättävät turvavyölaeista osin itsenäisesti. New Yorkin osavaltiossa astui niistä ensimmäisenä käyttöpakko vuonna 1984.