Huomio! Nämä seikat dieselmoottoristen VW-, Audi-, Skoda- ja Seat-autojen omistajien olisi hyvä tietää!

Typen oksidien päästöskandaali on herättänyt VW-dieselmoottoristen autojen omistajien keskuudessa monia kysymyksiä. Tässä eräitä tärkeitä vastauksia kysymyksiin.

Mikäli 2008–2014 -mallisen autosi VW-turbo diesel täyttää joko Euro 4- tai Euro 6 -päästönormin, ei tämän hetkisten tietojen valossa päästöongelmaa pitäisi esiintyä. Vielä ei ole selvillä, onko kaikissa EA 189 -moottoreissa kyseiseltä jaksolta manipuloitu moottorinohjaussofta.

Päästöskandaalin keskipisteessä on aivan tietty VW-turbodieseltyyppi, EA 189, jota valmistettiin vuosina 2008–2014 noin 11 miljoonaa kappaletta. Nyt moni omistaja pohtii, mitä typen oksidien päästöskandaali mahtaa vaikuttaa ja onko omassa turbodieselissä juuri kyseinen ongelma. Ja että voiko sellaisella moottorilla varustetulla autolla edelleenkin ajaa? Saksassa on huolestuttu myös esimerkiksi mahdollisesta ajoneuvoveron noususta arvojen heittäessä.

 

Onko omassa VW-turbodieselissäni EA 189 -tyyppinen moottori ja huijaussofta?

Ongelmamoottori on nelisylinterinen suoraruiskutettu turbodiesel, jonka iskutilavuus on 1,6 litraa tai 2,0 litraa. Mikäli autosi on Volkswagen, Audi, Skoda tai Seat ja sen vuosimalli on 2008–2014 ja konetilassa on Euro 5 -normin täyttävä moottori, kyseessä saattaa olla ongelmamoottori. VW ei ole toistaiseksi julkistanut mitään luetteloa ongelmamoottoreita käsittävistä automalleista, mutta tehdas laatii sellaista parhaillaan ”korkeapaineella”.

Toisin sanoen, mikäli autosi dieselmoottori täyttää Euro 4- tai Euro 6 -päästönormin, ei tämän hetkisten tietojen valossa ongelmaa pitäisi esiintyä. Vielä ei myöskään ole selvillä, onko kaikissa EA 189 -moottoreissa kyseiseltä jaksolta manipuloitu moottorinohjaussofta.

Saksan liittotasavallan liikenneministeri Alexander Dobrindtin mukaan softamanipulointi koskee Saksassa 2,8 miljoonaa autoa.

 

Mitä malleja ongelma koskee?

USA:n Volkswagenilla ongelma koskee Golfia, Jettaa, Beetleä ja Passatia.

Volkswagenilla ongelma koskee maailmanlaajuisesti noin viittä miljoonaa Volkswagen-henkilöautoa. EA 189 -moottorisiin lukeutuvat esimerkiksi kuudennen sukupolven Volkswagen Golfia, seitsemännen sukupolven Volkswagen Passatia sekä ensimmäisen sukupolven Volkswagen Tiguania.
Ongelma ei Volkswagenin mukaan koske mitään Euro 6 -normin täyttäviä VW-henkilöautoja Euroopassa, mukaan lukien Golf, Passat ja Touran.

Herbert Diess, VW:n brändijohtajan mukaan "Volkswagen tekee kaikkensa voittaakseen takaisin kuluttajien, piirimyyjien ja suuren yleisön luottamuksen."

Volkswagen tulee informoimaan maailmanlaajuisesti maakohtaisista ongelmamoottoriluvuista. Tehtaan mukaan kaikki VW-dieselmoottorit ovat teknisesti turvallisia ja ajoturvallisia ja pysyvät sellaisina.

Audilla ongelma koskee malleja A1, A3, A4 sekä A6.

Skodalla ongelma koskee Bild-lehden mukaan Fabiaa, Roomsteria, Octaviaa ja Superbia vm. 2009–2013.

Seatin ongelmamalleja on yli 700 000 kappaletta, koskien kaikkia Ibizan yläpuolelle asettuvia malleja: Leon, Toledo, Alhambra

 

Voinko ajaa omalla VW-dieselmoottorilla varustetulla autollani edelleen huoleti?

Tämän hetkisten tietojen valossa ongelma on päästöissä eikä turvallisuudessa. Ja manipuloinnissa kyse on testitilanteesta moottoritestauspenkissä eikä yleisistä moottorin toimintaominaisuuksista. Kyseinen turbodiesel on osoittautunut useissa Saksan Auto Bildin testeissä erittäin hyväksi, vääntäväksi, käynniltään sivistyneeksi ja taloudelliseksi. Ongelmamoottorista tulee vain sallittua enemmän typen oksideja, mutta ei välttämättä. Valitettavasti asiasta ei toistaiseksi ole käytettävissä enempää yksityiskohtia.

 

Joudunko teettämään päivityksen moottorinohjaussoftaan autohuollossa?

Kuten aiemmin totesimme, VW:n mukaan esimerkiksi Saksassa on 2,8 miljoonaa autoa, joissa on kyseinen moottori. Saksassa VW on luvannut olla yhteydessä kaikkiin ongelmamoottoristen autojen omistajiin ja luvannut ilmaisen moottorinohjaussoftan päivityksen autohuollossa.

Nyt ongelmadieselien autojen omistajien on vain odotettava, sillä prosessi on kesken. Tiedotamme, kun asiasta saadaan lisää faktoja.