Huonoilla ajokeleillä ei voi olla "törmäämättä" suola-autoon

Talvi näyttää tulevan tänä vuonna ajoissa, sillä maanteiden suolaus on aloitettu ennätysaikaisin, jo ennen talvinopeuksiin siirtymistä. Jopa on eteläisessä Suomessa ajokeli on ollut ajoittain huono yöpakkasten seurauksena. Myös ensilumea on ennustettu tälle päivälle osaan maata, joka pitää suola-autot valmiudessa.

Suolamäärä yllättää

Suolaa käytetään teiden liukkauden torjuntaan aurauksen ohella ja sen perusajatus on ihmishenkien pelastaminen ja liikenteen sujuvuuden parantaminen. Ihmishengelle ei voi laittaa hintaa, mutta suolan haittavaikutuksille voi. Suolan vaikutus autojen ruostumiseen on kaikkein suurin ja moni yllättyykin siitä, kuinka paljon liukkautta torjutaan suolaamalla. Suomessa tiesuolaa käytetään vuosittain lähes 120 000 000 kiloa, joka tekee kymmeniä kiloja autoa kohti. Suolamäärä vastaa noin 12 000 kuorma-autolavallista, joten huonoilla ajokeleillä ei voi olla törmäämättä suola-autoon.

Nollan tuntumassa sahaava lämpötila sekä kostea ja sateinen keli pitää autojen alustarakenteet märkinä ja suola-autot liikkeellä. Tämä yhdistelmä on pahinta myrkkyä autolle ja saa ruostumisen kiihtymään. Seuraavat kuukaudet ovat kaikkein raskainta aikaa autoille, sanoo Finikor -ruostesuojausketjun toimitusjohtaja Teemu Suovesi.

Talvi yllättää osan autoilijoista

Syksy on ruosteenestoliikkeiden kiireisintä sesonkiaikaa, koska moni autoilija varautuu syksyn ja talven aikana kiihtyvään ruostumiseen kunnollisella ruostesuojauksella. Valtaosa autoilijoista kuitenkin laiminlyö autonsa ruostesuojauksen, vuodesta toiseen. Muutaman vuoden laiminlyönti auton hoidossa aiheuttaa myöhemmin todellisen taistelun ruostetta vastaan, joka saattaa tulla erittäin kalliiksi. Vaikka sesonkimme on parhaillaan menossa, saa ruostesuojauksen autoon vielä ennen kuin on liian myöhäistä. Ruostesuojauksen teettämiselle saa lisäaikaa jos ei aja laisinkaan talvisin, usein tämä ei kuitenkaan ole mahdollista kuin harrasteautoille, totetaa Teemu Suovesi.