Huonot talvirenkaat ovat riski

Talvirenkaiden vaihtoaika lähestyy nopeasti koko Suomessa. Sesonkiaikana rengasliikkeet tekevät pitkää päivää, mutta ajan saaminen saattaa silti ruuhkaisimpaan aikaan olla vaikeaa. Renkaiden osto ja itse vaihtaminen vaatii huolellisuutta.

Talvirenkaiden vaihtoaika lähestyy nopeasti koko Suomessa. Sesonkiaikana rengasliikkeet tekevät pitkää päivää, mutta ajan saaminen saattaa silti ruuhkaisimpaan aikaan olla vaikeaa. Renkaiden osto ja itse vaihtaminen vaatii huolellisuutta.

Jos tarkoituksena on ostaa uudet talvirenkaat, terve järki kannattaa valintaa tehtäessä. Erityistä huolellisuutta kannattaa kiinnittää halparenkaiden merkintöihin, sillä markkinoilla on raportoitu olevan talvirengasmerkinnöin liikkeellä kitkarenkaita, jotka eivät todellisuudessa ole kuitenkaan lainkaan suunniteltu talvioloihin.

Valvonnassa on näiltä osin puutteita, joten kuluttajan on syytä olla varuillaan jos tilaa renkaat esimerkiksi netissä.

Jos auton talvirenkaat ovat valmiiksi omilla vanteillaan, vaihtotyön voi tarvittaessa tehdä myös itse. Silloin niiden kunto ja oikea asennus autoon on erittäin tärkeää. Jos rengasasiat ovat uusia, talvirenkaat tunnistaa varmimmin rengasmerkinnöistä M+S, MS tai M & S.

Renkaan pyörimissuunta tulee huomioida ennen asennusta. Pyörimissuunta on yleensä merkitty nuolella, jonka on pyörittävä auton eteenpäin kulkiessa eteenpäin. Rengasta ei siis tule asentaa sattumanvaraisesti auton kummalle tahansa puolelle.

Kuluneet renkaat ovat turvallisuusriski, jota ei kannata ottaa. Määräyksissä edellytetään talvirenkaille vähintään 3,0 millimetrin urasyvyys rengaskuvion pääurien leveydeltä. Loskaisella kelillä tai muuten vaikeissa olosuhteissa renkaiden kulutuspinnan syvyys olisi hyvä olla vähintään 4-5 millimetriä.

Mitä pienempi urasyvyys, sitä suurempi on riski pidon menettämiseen ääritilanteessa. Asennuksen yhteydessä on siis hyvä tarkistaa urasyvyys ja arvioida samalla riittääkö se koko talven ajoihin. Loppukeväällä talvirenkaat voi usein ostaa hyvä alennuksen kera.

Jos autossa käytetään nastarenkaita, nastat on oltava kaikissa pyörissä. Nastarenkaat kannattaa ajaa sisään maltillisesti eli välttää ensimmäisten satojen kilometrien aikana voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia sekä suuria nopeuksia. Näin luodaan renkaille paremmat edellytykset toimia ja vältytään nastojen ennenaikaiselta irtoamiselta.

 

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Auto Bild