Hurjat 4100 miestyötuntia ja vain yksi seitsemästä: Superharvinainen auto restauroitiin…

Brittiläinen Classic Motor Cars of Bridgnorth entisöi erittäin harvinaisen 1936-mallisen Squire-auton, jota valmistettiin vain seitsemän kappaletta.

CMC:n pääkoriräätäli Luke Martin käytti yli 2100 tuntia ääriharvinaisen 1936 Squiren korin uusimiseen.

Squirelle myönnettiin Iso-Britanniassa arvostetussa International Historic Motoring Awards -tilaisuudessa Restoration of the Year -palkinto, vuoden paras entisöinti Britanniassa.

Karismaattiseksi luonnehdittu erittäin kallis ja äärimmäisen harvinainen brittiurheiluauto-yksilö esiintyi ensi kerran vuonna 2011 Pariisin Retromobile-näyttelyssä erittäin heikkokuntoisena.

Jyrsijäperhe oli pistänyt verhoilun poskeensa ja auto oli puhdistettu maalista metallin asti. Classic Motor Cars’in (CMC) toimitusjohtaja Peter Neumark näki auton potentiaalin, joten sovittiin, että yksilö restauroidaan yhtiön verstaalla Bridgnorthissa, Shropshiren kreivikunnassa, Iso-Britanniassa.

CMC voitti vuonna 2011 Restoration of the Year -palkinnon vastaavassa palkintotilaisuudessa entisöityään harvinaisen (Jaguar) Lindner-Nocker Lightweight E-Typen.

Kyseinen auto ajoi vuonna 1964 ulos Ranskan Montlheryn radalta ja vaurioitui niin pahoin, että sen entisöintiä pidettiin aikoinaan mahdottomana.

CMC kuitenkin onnistui palauttamaan Lindner-Nockerin alkuperäiseen kuosiin yli 7000 työtunnin tuloksena. Tällöin autossa vieläpä hyödynnettiin yli 90-prosenttisesti alkuperäisiä osia.

Vaikka kaikki kojelaudan varusteet olivat tallella, alkuperäisen metallinen kojelauta oli aikoinaan korvattu puisella. Uuteen kojelautaan tuli sekä vaneria että alumiinia ja se viimeisteltiin korivärillä alkuperäisen kaavion mukaisesti.

Kun 1936 Squire saapui vuonna 2013 CMC:lle täysentisöintiä varten, se oli käytännöllisesti katsoen täydellinen, mutta varaosia ei ollut saatavilla. Autoon oli lisäksi vuosien varrella tehty erinäisiä muutoksia, mutta entisöinnin jälkeen auto palautettiin juuri siihen tilaan, jollaisena se lähti vuonna 1936 Squiren Remenham Hill’in verstaalta.

Squiren alkuperäinen jäähdytinkotelo oli niin pahoin vääntynyt, että CMC valmisti uuden messingistä. Toista Squire-yksilöä mallina käyttäen CMC:llä valmistettiin lisäksi jäähdyttimen kadonneen pikatyyppisen korkin tilalle uusi. Samaten bensiinisäiliö jouduttiin valmistamaan itse.

Vaikka kaikki kojelaudan varusteet olivat tallella, alkuperäisen metallinen kojelauta oli aikoinaan korvattu puisella. Uuteen kojelautaan tuli sekä vaneria että alumiinia ja se viimeisteltiin korivärillä alkuperäisen kaavion mukaisesti.

Koria entisöitäessä kaikki alkuperäiset alumiiniset koripaneelit irrotettiin varoen saarnipuisesta korikehikosta ja taottiin uudelleen CMC:llä pyrkimällä säästämänään mahdollisimman paljon alkuperäisestä metallista.

CMC:n pääkoriräätäli Luke Martin käytti yli 2100 tuntia korin uusimiseen.

Squire sai maalipinnakseen alkuperäisen tummanpunaisen värin, kiitos värimallien, joita onnistuttiin löytämään takaluukun sisäpuolelta sekä moottoritilan laatoissa. Näin CMC:n John Langston kykeni jäljittelemään originaaliväriä. Myös ohjaamon puupaneelit on maalattu korivärisiksi.

Sisätilojen entisöinnistä vastasi CMC:n Tom Hampton, joka sattumoisin vastasi myös toisen Squiren (X103:n) sisustan entisöinnistä.

CMC:n Nick Goldthorp totesi: “Nyt restauroidun Squire-yksilön tulevaisuus on nyt varmistettu ja lopputulos on hieno osoitus CMC:n asiantuntevan erikoisteamin kyvyistä.”