Hyundai Elantra mahdollisesti Suomeen

Barcelonan autonäyttelyssä Euroopan ensiesittelyn kokenut Hyundai Elantra on linjakkaan näköinen luomus, jonka muotokieli noudattaa yhtiön viimeisintä suuntausta. Viidennen polven Elantrassa on tehostettu paitsi moottorin tehoa, myös polttoainetaloutta, ajomukavuutta sekä turvaratkaisuja.

Barcelonan autonäyttelyssä Euroopan ensiesittelyn kokenut Hyundai Elantra on linjakkaan näköinen luomus, jonka muotokieli noudattaa yhtiön viimeisintä suuntausta. Viidennen polven Elantrassa on edeltäjään nähden tehostettu paitsi moottorin tehoa, myös polttoainetaloutta, ajomukavuutta sekä turvaratkaisuja.

Elantran saapuminen Suomeen on toistaiseksi pohdinnan alaisena, mutta se on täysin mahdollinen. Auto tulee myyntiin valikoiduissa Euroopan maissa tämän vuoden kolmannella vuosineljänneksellä. Akseliväli 2700 mm tietää sitä, että kyseistä mittaa on 50 mm aiempaa enemmän. Korkeus on madaltunut 35 millillä ilman, että asialla olisi vaikutusta päätilaan. Korin ilmanvastuskertoimeksi on saatu erittäin alhainen Cw 0.28.

Moottorina murisee täysin uusi, alumiininen ja 1,6-litrainen Gamma-sarjan bensiininelikko varustettuna monipistesuihkutuksella. Suurinta tehoa saadaan 132 hv/6300 r/min ja maksimiväännäksi ilmoitetaan 165 Nm/4850 r/min.

Laatikkona palvelee kuusiportainen manuaali tai kuusinopeuksinen, Hyundain kokonaan itse suunnittelema sekä valmistama automaatti. Keskikulutukseksi manuaalille luvataan 6,4 l/100 km ja automaatille tasan seitsemän litraa.

Turvavarusteista kannattaa tuoda esiin VSM- ja ESC-ajonvakausjärjestelmät sekä enimmillään kuusi turvatyynyä.

 

Teksti ja kuvat: J. Peltonen, Barcelona