Hyundai i30 N: Bensiiniturbossa jopa 275 hv!

Uusi Hyundai i30 N aloittaa ennen näkemättömän aikakauden Hyundain historiassa. Se on ensimmäinen erittäin suorituskykyisten autojen malliston jäsen. Mallimerkintä N tulee auton syntypaikasta NamYangista, ja samalla se viittaa niin Nürburgringiin kuin shikaanin muotoon, joilla kaikilla on vahva merkitys N-malleille.

”Hyundai i30 N on kehitetty pelkästään sitä varten, että se antaa asiakkaillemme maksimaalisen ajamisen nautinnon suorituskykyisessä paketissa, jonka hinta ei kuitenkaan ole pilvissä”, kertoo Albert Biermann, Hyundain Performance Development ja High Performance Vehicle -osaston varapääjohtaja. ”Erittäin suorituskykyisillä N-malleilla lisäämme jälleen uusien asiakkaiden kiinnostusta merkkiämme kohtaan. Me katamme pöydän ihmisille, jotka iloitsevat ajaessaan tiukkoihin kaarteisiin kuunnellen moottorin äänimaailmaa”.

 

Uutuuden ainutlaatuisiin muotoiluelementteihin kuuluvat aggressiiviset etu- ja takapuskurit sekä iso takaspoileri, jotka on sovitettu i30-mallisarjan ajattomiin linjoihin. Periaatteen ”muoto seuraa toimivuutta” mukaisesti muotoilijat tekivät läheistä yhteistyötä aerodynamiikan erikoisasiantuntijoiden kanssa määrittääkseen oikean suhteen auton maata vasten painavan voiman sekä ilmanvastuksen välillä. Kaiken tavoitteena oli paras mahdollinen ajokokemus.

 

Moottorina i30 N:ssä on kaksilitrainen bensiiniturbo, jonka teho riippuu siitä, kumman paketin autoon valitsee. Vakiopaketissa moottori kehittää 184 kW (250 hv) käyntinopeudella 6 000 r/min. Suurin 353 Nm vääntömomentti on käytettävissä laajalla 1 450 - 4 000 r/min käyntinopeusalueella. Moottorin luonne kertoo Hyundain filosofiasta, missä käyttöominaisuudet ovat korkeaa nimellistehoa tärkeämmät.

Kiihdytysaika 0-100 km/h on 6,4 sekuntia ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h tasolle. Toisena vaihtoehtona on Performance-paketti, jolloin moottori kehittää samalla käyntinopeudella 202 kW (275 hv). Suurin vääntömomentti on sama 353 Nm, mutta se löytyy vielä laajemmalla käyntinopeusalueella 1 450 - 4 700 r/min. Kiihdytysaika on vielä kolme sekunnin kymmenesosaa nopeampi (6,1 s) huippunopeuden ollessa sama 250 km/h.

Uusi i30 N esitellään yleisölle syksyllä Frankfurtin IAA autonäyttelyssä ja uutuusmalli tullaan näkemään myös Suomessa myöhemmin tulevan syksyn aikana.

Täysin uusi Hyundai i30 Fastback

Vuoden 2016 lopulla esitellyn Hyundai i30 (5-ov) hatchbackin ja vuoden 2017 alussa paljastetun i30 Wagonin jälkeen Hyundai kasvattaa mallisarjaa täysin uudella i30 Fastbackilla. Uusi korimalli edustaa Hyundain muotoilukieltä antaen sille lisäksi hienostuneen leiman tyylikkäällä olemuksellaan.

”Uusi i30 Fastback on todellinen pelinavaaja. Olemme ensimmäinen volyymimerkki, jolla on tyylikäs ja hienostunut viisiovinen coupé”, kertoo Thomas Bürkle, Hyundain Euroopan muotoilukeskuksen päämuotoilija. ”Luodessamme i30 Fastbackia leikimme i30-mallisarjan mittasuhteilla pudottamalla Cascading Grillen korkeutta ja madaltamalla kattolinjaa. Tyylikästä sivulinjaa korostaa edelleen holvimainen takaspoilerin muoto. Tiimimme onnistui kehittämään puhtaan muotoilun, joka yhdistää urheiluauton hengen ylellisen henkilöauton mukavuuteen. Tällä uudella ja edistyksellisellä lähestymisellä tässä kokoluokassa annamme asiakkaillemme mahdollisuuden tehdä yksilöllisen valinnan ajamalla i30 Fastbackilla.”

Uuden i30 Fastbackin alustaa kehitettäessä ajo-ominaisuuksien painotus on ollut erilainen kuin muissa korimalleissa. Korin madaltamisen lisäksi jousituksen jäykkyyttä on lisätty 15 prosenttia. Muutosten ansiosta auton käytös on dynaamisempaa ja herkempää kuitenkaan korkealuokkaisesta mukavuudesta tinkimättä.

Moottoriksi i30 Fastbackiin on tarjolla aluksi kaksi iskutilavuudeltaan pientä, tehokasta ja taloudellista bensiinimoottoria. Asiakkaat voivat valita nelisylinterisen ahdetun 1,4 T-GDI:n, joka kehittää 103 kW (140 hv) tai kolmesylinterisen ahdetun 88 kW (120 hv) tehoisen 1,0 T-GDI:n.

Suuremman moottorin kanssa voi valita kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston. Jälkimmäistä voi käyttää joko automaattivaihteiston tavoin tai manuaalina vaihtamalla vaihteita itse. Pienemmän moottorin yhteyteen tulee aina kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Kaikissa voimalinjoissa on vakiona taloudellisuutta parantava integroitu moottorin sammutusjärjestelmä ISG (Integrated Stop and Go).

Muiden i30-mallien tapaan myös i30 Fastback tarjoaa viimeisimmät aktiivista turvallisuutta lisäävät järjestelmät kaikkien saataville. Uusi i30-mallisto sai juuri 5 tähteä Euro NCAP-törmäystestissä ja menestykseen vaikuttivat mm. vakiovarusteena tulevat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti- ja avustin, törmäysvaroitin, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä ja kaukovaloassistentti.

Saatavissa ovat lisäksi kaistanvaihtoavustin, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, nopeusrajoituksen tunnistusjärjestelmä ja mukautuva vakionopeussäädin.

Uuteen i30 Fastbackiin saa lisävarusteena 8-tuumaisella kelluvalla kosketusnäytöllä varustetun uuden sukupolven navi-järjestelmän, jossa on moderni yhdistettävyys. Järjestelmä tarjoaa kaikki navigointi-, media- ja yhteystoiminnot, kuten Apple CarPlayn, Android Auto -valmiudet ja LIVE Services -palvelut. Saatavana on myös älypuhelimen Qi-standardin mukainen langaton lataus.

Uusi i30 Fastback esitellään yleisölle syksyllä Frankfurtin IAA autonäyttelyssä ja uutuusmalli tullaan näkemään Suomessa ensi vuoden alussa.