Hyundai i40: Suomeen myös diesel-automaattina!

Auto Bild Suomi pääsi ottamaan jo ennakkoon kylmät tyypit Genèvessä parin viikon sisään esiteltävästä Sonatan korvaajasta. Ensimmäisenä rantautuu Hyundai i40 Wagon.

Hyundain Euroopan suunnittelukeskuksessa, Saksan Rüsselsheimissa luotu i40 heijastelee merkin uutta "modern premium" -pyrkimystä kokoluokassa – se suunnataan muun muassa sellaisia vastaan, kuten VW Passat, Opel Insignia, Peugeot 508, Toyota Avensis, Mazda 6 ja Citroën C5.

Sonatan korvaaja saapuu Suomeen ensi syksynä aluksi farmarina, kunnes sedan seuraa alkuvuodesta 2012. Sedanin tuotanto käynnistyy porrastetusti.

Ja nyt erittäin tärkeänä tietona: turbodieseliä tulee saamaan Suomessa myös automaattivaihteisena, mikä on olennainen juttu esimerkiksi taksareille.

Millaiset ovat tilankäytön ensivaikutelmat? Koeistuimme Wagonissa ja totesimme jalkatilat takana mukaviksi vaikka taksiin.

Jopa keskipaikalla mahtuu olemaan jalkojen osalta asiallisesti, sillä keskitunneli ei kohoa ylettömän korkeaksi. Päätilaa jää takaistuimella kohtuullisesti vielä 186-senttiselle, mutta yli 190-senttisellä tila alkaisi hiipua.

Kaikkiaan neljästä moottorista kaksi on 1,7-litraisia turbodieseleitä (115 hv/85 kW ja 136 hv/100 kW). Niitä siivittävät kaksi GDI- eli laihaseos-bensiininelikkoa; 1,6-litrainen tuottaa 135 hv (99 kW) ja isompi kaksilitrainen 177 hv (130 kW).

Vääntölukemat kiinnostavat aina suunnattomasti, eli: 1.7 turbodieselin (115 hv) luku on 260 Nm/1250–2750 r/min ja 136 hv versiossa vastaavasti muhkeammat 325 Nm/2000–2500 r/min.

Bensiininelikoista 1.6 (135 hv) vääntää 164 Nm/4850 r/min sekä 2.0 (177 hv) reilummat 208 Nm/4700 r/min.

Keskikulutusesimerkkinä 1,7-litrainen turbodiesel (U-II) haukkaa 115 hv versiona ja Blue Drive -talousversiona tehtaan mukaan vain 4,3 l/100 km. Stop & Go -sammutusautomatiikka seuraa kaikissa malleissa.

Vaihteistoksi saa pienempitehoiseen dieseliin kuusiportaisen manuaalin, isompaan myös kuusinopeuksisen automaatin. Bensiinikoneista pienemmässä sovelletaan kuusivaihteista manuaalia, ja 177 hv versiossa voi päätyä lisäksi kuusinopeuksiseen automaattiin.

Turvavarusteista mainittakoon jopa yhdeksän turvatyynyä. Saatavilla ovat myös taskupysäköinnissä avittava pysäköintiavustin sekä kaistavahti.

Tavoitteena on myydä Suomessa vuonna 2012 luokkaa 1000 kappaletta i40-malleja.

Teksti ja kuvat: J. Peltonen