Hyundai ilmeisesti ostaa Opelin!

Myydäänkö Opel sittenkin nopeasti kasvavalle korealaisjätille, Hyundaille, eikä esimerkiksi Volkswagenille? Tilanne muuttuu yhä vain jännittävämmäksi.

Myydäänkö Opel sittenkin nopeasti kasvavalle korealaisjätille, Hyundaille, eikä esimerkiksi Volkswagenille? Tilanne muuttuu yhä vain jännittävämmäksi.

Kun Thomas Bürkle poistuu toimistoltaan kohti luodetta, hän saattaa hyvällä säällä nähdä tulevaisuuteen – ainakin yhtiönsä mahdolliseen tulevaisuuteen Euroopassa. Bürkle on Hyundain suunnittelu- ja kehityskeskuksen pääsuunnittelija Rüsselsheimissa, ja työskentelee itse asiassa vain muutaman kilometrin etäisyydellä Opelin päämajasta.

Auto Bild valotti ensimmäisenä maailmassa mahdollisesta yrityskaupasta, jossa Opel saatettaisiin myydä Volkswagenille. Nyt seuraa jännitystarinan luku, jossa kuvioon astuukin Hyundai.

Hyundailla on ollut kiinnostusta Opeliin kauan ennen Volkswagenia. Asiassa olisi järkeä, sillä Hyundai kasvaa nopeammin kuin yksikään toinen autonvalmistaja maailmassa.

Euroopassa alkaa siis vähitellen olla pulaa kapasiteetista. Sekä suunnittelu-ja tuotekehityskeskuksessa, johon uusia insinöörejä epätoivoisesti haetaan että Tsekin tehtaalla Nošovicessa ei kummassakaan ole tilaa laajennuksille. Siksi Opel sopisi hyvin kumppaniksi; onhan merkillä tuhansia hyvin koulutettuja kehittäjiä sekä arvokasta tietoa sähköautosta (Ampera) ynnä vajaakäyttöiset Saksan-tehtaansa.

Sitähän VW:n avainhenkilöt lienevät säikähtäneet. Kun GM:n myyntiaikeet tulivat julki Wolfsburgissa, VW:n hallitus keskusteli mahdollisista vastauksista.

– Jos ostaja olisi kiinalaisvalmistaja, olisimme seuranneet hiljaa sivusta, mutta Hyundai on selvä tapaus. Meidän on toimittava, sanoo yhtiön ylimpään portaaseen kuuluva sisäpiiriläinen Auto Bildille.

VW:n johto on siis huolissaan ja jopa hallintoneuvoston puheenjohtaja Ferdinand Piëch oli neuvotteluissa. VW kertoi lopulta hinnan , jonka oli valmis maksamaan Opelin emoyhtiöstä. Se ei ilmeisesti riitä, koska asiasta ei ole neuvoteltu.

Toimitusjohtaja Dan Akerson GM:lta kieltäytyy kommentoimasta. Hän toteaa, että "Opel on GM: n perheenjäsen vuodesta 1928 ja pysyy edelleen tärkeänä yrityksenä." Selkeä kieltäminen kuulostaa erilaiselta ja tässä voi olla siihen syy: USA:n yrityslait.

– Jos Akerson kielsi ensin myynnin, mutta myykin nyt Opelin muualle, hän voi saada syytteen, sanoo autoasiantuntija Stefan Bratzel Bergisch Gladbachin ammattikorkeakoulusta, Saksasta. Virallisesti kaikki kolme pelaajaa kieltävät juonittelun Opelin suhteen, ja kuitenkin kulissien takana kiehuu ja kuplii.

 

Auto Bild