Hyundai ix20: Pieni tila-auto vai tilava pikkuauto?

Kia Vengan serkku tarjoaa sekä paljon tilaa että pituussäätöiset takaistuimet. Alkuvuodesta myyntiin tulevaa mallia, jonka kilpailijoihin kuuluvat myös mm. Opel Meriva ja Skoda Roomster, ei ole toistaiseksi hinnoiteltu.

Hyundai ix20:n kokoluokkaa voi olla perin hankala määrittää tuttujen kaavojen mukaan täsmällisesti, mutta yhtä kaikki, ix20 on pikkuautoja isompi ja toisaalta kompaktiluokan malleja avarampi. Käytännössä ix20:ssa on aivan sama perusrakenne sekä moottorit kuin saman konsernin Kia Vengassa. Hyundaissa on kuitenkin hieman mukavampi alusta. Hyundain varustetasot osuvat Vengan varustetasojen väleihin, joten aivan suora hintavertailu ei ole mahdollista.

Testiautomme, ix20 Blue 1.4:n mittasuhteet ovat onnistuneet ja takavalot tuovat mieleen Audin ja BMW:n. Sisätilojen pianolakkapinnat viestivät siitä, että Hyundai pyrkii kohottamaan laatuvaikutelmaa. Ovenkarmien epäsiistit hitsaussaumat eivät tosin sovi kokonaiskuvaan. Takaistuinta pystyy kaatamisen lisäksi siirtämään pituussuuntaisesti ja tavaratilan pohjasta saa suurimmillaan tasaisen.

Perusmallin bensiinimoottorissa ei ole polttoaineen suorasuihkutusta tai turboa, eikä mallissa ole myöskään kuudetta vaihdetta. Siksi moottoritiellä tuntuu siltä, että nelos- ja viitosvaihteen välillä on aukko voimantuotossa. Lisäksi käyntinopeus nousee suurimmalla vaihteella arvoon 3600 r/min, kun vauhtia on 120 km/h. Väistökokeessa ix20 käyttäytyy turvallisesti.

Paljonko mittasimme testikulutukseksi? Millainen on 1.4-litraisen nelikon sitkeys? Kannattaa lukea koeajo Auto Bild Suomen numerossa 23-24/2010.

Auto Bild