Hyundai vai Porsche – kumpi on arvokkaampi?

Korealaismerkki Hyundai jatkaa menestyksellistä kulkuaan automaailmassa. Tuoreen kansainvälisen Best Global Brands -tutkimuksen mukaan Hyundain brändiarvo on automerkkien TOP-100 -joukossa noussut eniten, 19 prosenttia viimeisen 12 kuukauden aikana.

Korealaismerkki Hyundai jatkaa menestyksellistä kulkuaan automaailmassa. Tuoreen kansainvälisen Best Global Brands -tutkimuksen mukaan Hyundain brändiarvo on automerkkien TOP-100 -joukossa noussut eniten, 19 prosenttia viimeisen 12 kuukauden aikana.

Jopa perinteiset laatumerkit saattavat pian olla helisemässä Hyundain kyydissä, sillä sen brändiarvo on nyt 6,0 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Tällä saavutuksella korealaismerkki jättää brändiarvossa taakseen muun muassa perinteisen luksusmerkki Porschen. Hyundai on myös jo hyvin lähellä Audin sijoitusta, joka on tällä hetkellä 7.

Saksalaisista, ja samalla myös eurooppalaisista premium-merkeistä parhaiten sijoittuu Mercedes-Benz, takanaan BMW, Audi ja Porsche. Mercedes saavutti TOP-100 -yritysten joukossa viime vuoden tapaan 12. sijan, ollen samalla myös kaikkein arvokkain eurooppalainen tuotemerkki.

Mercedes-Benz -brändin arvoksi lasketaan nyt 27,4 miljardia dollaria eli 9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2010. Mercedes-Benzin tuotemerkin arvo on noussut yhtämittaisesti vuodesta 2009 alkaen. Mercedes myös saavutti automaailman ykkösmerkin Toyotan etumatkaa, jonka arvo nousi samaan aikaan 50 prosenttia vähemmän, yhteensä 6 prosenttia.

Toyotan ja Mercedes-Benzin ero on enää 400 miljoonaa dollaria.

Best Global Brands –tutkimus toteutetaan vuosittain, ja se arvostetaan johtavana mittarina kansainvälisten tuotemerkkien asemasta ja merkityksestä.

Automerkit TOP-100 –brändien joukossa arvojärjestyksessä:

1. Toyota                27,8 miljardia USD

2. Mercedes-Benz    27,4 miljardia

3. BMW                        24,6 miljardia

4. Honda                19,4 miljardia

5. Volkswagen        7,9 miljardia

6. Ford                        7,5 miljardia

7. Audi                        6,2 miljardia

8. Hyundai                6,0 miljardia

9. Porsche                4,6 miljardia

10. Nissan                3,8 miljardia

 

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Auto Bild

Lähde: Interbrand