Hyundai Veloster Coupe: Erottuva ovijärjestely!

Velosterin erikoisessa ovijärjestelyssä on vasemmalla kyljellä normaaliin coupe-tapaan yksi ovi, mutta oikeallapa onkin kaksi kulkuporttia! Näin siksi, koska usein valitetaan hankalaa kulkua coupe-autojen takaistuimelle.

Kaikkein erikoisinta Velosterissa on 1+2 -tyyppinen oviratkaisu, jollaista ei ainakaan samanlaisessa muodossa ole nähty missään muussa coupessa. Mazda RX-8:ssa on hieman saman kaltainen ovi-idea, mutta siinä ovet aukenevat vastakkain.

Oikean kyljen takaovi mahdollistaa ratkaisevasti keskivertoa coupeta helpomman kulun takaistuimelle.

Testasimme kylmät tyypit ennen Genèven näyttelyn julkistusta Saksassa, ja vaikka oviaukko onkin pitkäjalkaiselle kapea, pelkkää etuselkänojaa kääntäen takaistuimelle meno tai poistuminen tuskin sujuisivat yksinkertaisesti.

Nyt sisään ja ulos pääsee notkeammin kuin korimuodosta odottaisi. Pitkällä matkustajalla tosin ottaa pää heti kiinni takaluukun ruutuun.

Velosteriin tulee vain yksi moottori. Gamma-sarjan taloudellisesta, suorasuihkutteisesta 1.6 GDI:stä otetaan 140 hv (103 kW)/6300 r/min ja maksimivääntöä saavutetaan 167 Nm/4850 r/min.

Nelikon seuraksi voi valita kuusinopeuksisen manuaalin tai sitten Hyundain ensimmäisen kaksikytkinautomaatin.

Stop & Go -järjestelmä pitää hiilidioksidiarvot 132 grammassa per kilometri.

Velosteria odotellaan Suomeen vielä kuluvan vuoden aikana.

Teksti ja kuvat: J. Peltonen