Hyundain iso Santa Fe uudistui isosti

Uuden Santa Fen ulkonäkö on voimakas ja atleettinen, mikä sopii hyvin Hyundain SUV-malliston lippulaivalle. Santa Fessä on uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ja edistyksellinen nelivetotekniikka – mutta mallin saa nyt myös etuvetoisena.

Hyundai Santa Fe
Euroopassa suunniteltu neljännen sukupolven Santa Fe on aiempaa mallia hienostuneempi.

Ensimmäinen Santa Fe sai maailman ensi-iltansa vuonna 2001, jonka jälkeen Hyundai on myynyt SUV-mallejaan Euroopassa yli 1,5 miljoonaa kappaletta – niistä yli 400 000 on ollut Santa Fe -malleja.

Täysin uudistuneen neljännen sukupolven Santa Fen pituus on 477 senttiä ja leveys 189 senttiä. Ison SUV-mallin akseliväli on 276,5 senttiä. Toisen rivin jalkatilan kerrotaan kasvaneen 38 milliä, ja istuimet ovat pari senttiä aiempaa korkeammalla. Myös kulkua kolmannelle istuinriville on helpotettu ja pääntilaa kasvatettu 22 milliä. Auton tavaratila on kasvanut 40 litraa 625 litraan.

Uuteen Santa Fehen on tarjolla kolme vaihtoehtoista varustetasoa, Comfort, Style tai Premium. Ulkovärin voi valita viidestä metalli- ja viidestä helmiäisvärivaihtoehdosta. Mieluisan sisustavärin voi valita neljästä vaihtoehdosta: musta, harmaa, beige tai burgundinpunainen.

H = Hyundai, trac = traction, veto

Osa neljännen sukupolven Santa Fen kehitysstrategiaa oli parantaa auton reagointiherkkyyttä ja ajoneuvon vakautta sekä lisätä mukavuutta ja vähentää sisämelua.

Uutuus esittelee myös edistyksellisen nelivetoisen HTRAC-järjestelmän, jossa Hyundain seuraavan sukupolven nelivetotekniikka jakaa voiman ja jarrutustehon etu- ja takapyörille ajotilanteen mukaan tukien kuljettajaa vaikeissa ajo-olosuhteissa. Auton aiempaa suurempi vääntömomentti säätyy pyörien pidon ja ajoneuvon nopeuden perusteella siirtäen sport-tilassa jopa 50 prosenttia väännöstä takapyörille. Eko-tilassa Santa Fe siirtää voiman pelkästään etupyörille.

Santa Fen 2,2-litraisen CRDi-dieselmoottorin tehoa on 197 hv vääntömomentin ollessa 436 Nm. Polttoainetehokkuutta on parannettu uudelleenkehitetyllä 8-vaihteisella automaattivaihteistolla, joka on vakiovarusteena tämän moottorin yhteydessä kaikilla varustetasoilla.

Uuden Santa Fen voi valita nyt ensimmäistä kertaa myös etuvetoisena. Style- ja Premium-varustetasoissa on tarjolla myös neliveto.

Uusi Santa Fe saapuu Suomeen syksyllä, eikä sen hintoja ole vielä kerrottu.