Hyundain täysin uusi Nexo-polttokennoauto on FUV

Hyundain tulevaisuuden hyötyauto eli FUV saavuttaa lähes 700 kilometrin toimintamatkan yhdellä tankkauksella, mikä on nykyisten polttokennoautojen huippua ja kilpailukykyinen myös perinteisten polttomoottoriautojen kanssa.

Hyundai Nexo
Täysin uuden Nexon muotoilu on tyylipuhdas ja hillitty, se korostaa auton sulavaa linjakkuutta ja kelluvan katon vaikutelmaa.

Hyundain polttokennoautoja liikkuu nykyään Euroopan teillä enemmän kuin muiden valmistajien vastaavia autoja yhteensä – yli 70 prosenttia Euroopassa liikkuvista polttokennoautoista on Hyundain valmistamia. Hyundai ix35 Fuel Cell -mallilla Hyundai Motor oli ensimmäinen autonvalmistaja, joka toi polttokennotekniikan tuotantoautoihin.

Täysin uusi Nexo on ensimmäinen vetykäyttöinen SUV, ja se vie Hyundai Motorin jälleen polttokennoautojen kehittämisen ykköspaikalle. Nexo yhdistää SUV:n käytännöllisyyden ja huippumodernin sekä puhtaan polttokennoteknologian. Tämä seuraavan sukupolven polttokennoauto pitää sisällään markkinoiden kehittyneintä tekniikkaa, kuten valmiuden autonomiseen ajamiseen, älykkäät kuljettajaa avustavat järjestelmät ja luokkansa puhdikkaimmat voimalinjat.

Edistyksellisin polttokennojärjestelmä ja paras toimintamatka

Nexo on Hyundain kasvavan ekomalliston teknologinen lippulaiva, joka hyödyntää modernia ja tarkoitukseen räätälöityä perusrakennetta. Hyundai Motor kutsuu uutuutta FUV:ksi (Future Utility Vehicle), koska siinä yhdistyvät SUV:n käytännöllisyys, edistyksellinen teknologia, kattavat kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä innovatiivinen ja vetovoimainen muotokieli.

Nexo edustaa Hyundain polttokennokäyttöisten autojen toista sukupolvea, joka tulee markkinoille Euroopassa tämän vuoden loppupuolella.

Hyundai esittelee nyt uudenaikaisimman ympäristöystävällisen voimalinjan, jonka ansiosta polttokennotekniikka on kompaktimpaa, kevyempää ja voimakkaampaa. Uuden sukupolven polttokennoautossa muun muassa hapen virtausta polttokennolaitteistoon on saatu tehostettua ja tankkausaikaa lyhennettyä. Nexon energiatehokkuus ja taloudellisuus nostavat sen omaan luokkaansa.

Nexon suunnittelussa hyödynnettiin uutta ajoneuvoarkkitehtuuria, jonka tulokset näkyvät monin tavoin. Auto on kevyempi, akusto on sijoitettu älykkäästi tavaratilan kupeeseen, ja polttokennojärjestelmää on kehitetty entisestään.

Nexo on täydellinen päästötön ajoneuvo jokapäiväiseen käyttöön. Siinä kiteytyy Hyundain tuotekehitysfilosofia, joka tähtää taloudellisuuden ja tehokkuuden maksimointiin ilman pienintäkään tinkimistä ajonautinnosta.

Hyundai Nexo
Visuaalisesti kevyt ja kelluvan vaikutelman antava katto tekee Nexosta avaran ja valoisan. Kokonaisuuden viimeistelevät kapeat D-pilarit, jotka sulautuvat saumattomasti takailmanohjaimeen.

Toimii myös pakkasessa

Polttokennojärjestelmä on aiempaa kevyempi ja sijoitettu autoon kekseliäämmin. Voimalinja kehittää 120 kilowatin (163 hv) maksimitehon ja muhkean 395 newtonmetrin väännön. Niiden turvin Nexo kiihtyy paikaltaan 100 km/h:n nopeuteen vain 9,2 sekunnissa ja saavuttaa luokkansa parhaan huippunopeuden 179 km/h.

Ympäristöystävällinen polttokennojärjestelmä käyttää vetyä edeltäjiään tehokkaammin. Sen ansiosta uuden Nexon toimintamatkaksi yhdellä tankkauksella arvioidaan lähes 700 km (WLTP-mittaustapa). Luku on parempi kuin millään muulla polttokenno- tai akkusähköautolla. Toimintamatka on täysin vertailukelpoinen perinteisiin polttomoottoriautoihin, ja sen ansiosta pitkienkin matkojen taittaminen sujuu vaivattomasti.

Uutta kehitystyötä edustava auton perusrakenne sisältää kolme samanlaista vetytankkia. Jokaiseen niistä mahtuu 52,2 litraa vetyä, jonka pakkaustehokkuus on huippuluokkaa. Suuresta polttoainemäärästä huolimatta uuden Nexon tankkaaminen kestää vain viisi minuuttia.

Hyundai Nexo on suunniteltu toimimaan myös äärimmäisissä olosuhteissa, ja auton kylmäkäynnistys sujuukin jopa lämpötilan ollessa -30°C. Polttokennon erittäin luja rakenne sekä uusi ohjausjärjestelmä tekevät Nexosta todella kestävän.