Identtinen Porsche-kaksikko vasaran alle: 1967 Porsche 911 S

H&H Classics’in seuraavassa autohuutokaupassa Iso-Britannian Duxfordissa on vahva Porsche-ote. Tapahtuma järjestetään Imperial War Museumissa 29. maaliskuuta.

 

Huutokaupattavana on muun muassa kuvassa esiintyvä Porschen parivaljakko, jonka 1967-malliset 911 S -yksilöt ovat ”identtisiä”.

Nykypäivänä on erittäin vaikea paikallistaa täysin alkuperäistä ja entisöimätöntä 1960-luvun Porsche 911 -mallia. H&H Classics’in tapahtumassa on ensinnäkin 1967-mallinen 911 S -tehoversio, jolla on aiemmin ollut ainoastaan kaksi omistajaa ja jossa on edelleen tehtaan maalipinta ja alkuperäinen sisäverhoilu.

Identtinen kappale on niin ikään 1967-mallinen 911 S ja vieläpä väriltään samanlainen hiekan-beige. Koska autoyksilöiden alustanumerot heittävät keskenään vain noin 300 auton verran, nämä autoyksilöt ovat saattaneet ”kohdata” toisensa Porschen Stuttgartin tehtaan tuotantolinjalla 50 vuotta sitten! Tunnettu Porsche-entisöintipaja täysentisöi toisen yksilön “paremmaksi kuin uusi”. On todellinen ilo nähdä molemmat autot yhdessä.

"Identtinen" yksilö N:o 1:

Varustettu vasemman puoleisella ohjauksella. Myyty uutena Yhdysvalloissa. Piirimyyjänä Nick Cilibert Motors, Reading, Pennsylvania. Ostajana alun perin herrasmies Dallasista, Texasista elokuussa 1967. Ensiomistaja kävi autollaan säännöllisesti kerhotapahtumissa, kuten esimerkiksi vuonna 1969 Kaliforniassa Porsche-paraatissa. Vuonna 1979 hän myi auton floridalaiselle tutulleen, joka piti autoa vuoteen 2014. Tuolloin auto myytiin nykyiselle omistajalleen.

Autoyksilö on täysin ainutlaatuinen, onhan se täysin alkuperäisessä, entisöimättömässä kunnossa. Maalipinta on edelleen tehtaan jäljiltä ja se on erittäin hyvässä kunnossa. Toki kiillottaminen on ohentanut maalipintaa vuosien saatossa ja kiveniskemiä on jouduttu paikkaamaan, mutta maalipinnassa on uskomaton ajan patina.

Vastaavasti sisätilat ovat täysin alkuperäisessä kuosissa ja kaikkien paneelien toleranssit ovat tehtaan jäljiltä. Selvä se, että auto on matching numbers -yksilö ja että sen mukana seuraa joukko asiapapereita, kuten Porsche Classic Certificate sekä huoltokirja. Viimeisin omistaja ajoi autolla säännöllisesti ja hän myös huolsi sitä säännönmukaisesti, ja niinpä auto on aina ollut mekaanisesti hyvässä kunnossa.

Nykyomistaja puhdistutti ja säädätti kaasuttimet sekä säädätti sytytyksen ajoituksen. Lisäksi hän vaihdatti eräitä kumiletkuja, kunnostutti jarrut sekä osan jousituksen komponenteista ja teetätti autoon täydellisen huollon. Muilta osin auto ei kaivannut mitään.

Yksilöllä osallistuttiin hiljattain ongelmitta Porsche-alppitapahtumaan, jolla oli pituutta noin 1600 kilometriä. Yksilö on ilmeisen ainutlaatuinen varhainen 911 S, joka nyt etsii uutta kotitallia.

Hinta-arvio: £220-250 000.

 

"Identtinen" yksilö N:o 2:Porsche

Varustettu vasemman puoleisella ohjauksella. Myyty uutena Yhdysvalloissa ja toimitettu 12. toukokuuta 1967 Texasiin. Floridan Tallahasseesta kotoisin ollut toinen omistaja osti yksilön vuonna 1979 ja se pysytteli vuoteen 2015 yksityiskokoelmassa. Nykyomistaja päätti teetättää autoon 1500 tuntia vaatineen täysentisöinnin. Autossa on kaikki sen historian liittyvät asiapaperit ja saksalainen Porsche-asiantuntija entisöi auton uutta hienommaksi.

Entisöintiin liittyivät korin katodikylpykäsittely ruostumisen minimoimiseksi, uudelleen maalaus pyrkimällä mahdollisimman lähelle tehtaan maalipintaa Glasurit-maalein, kaikkien mekaanisten osien ja sähköjen sekä sisätilojen uusiminen.

Hinta-arvio: £220-240 000.