Ihmeauto huutokaupattiin lähes 3,4 miljoonalla eurolla!

Carl Benz haki 29. tammikuuta 1886 patentin numero 37435 kolmipyöräiselle ajokille, jossa oli polttomoottori.Siitä tuli maailman ensimmäinen virallinen auto ja ainakin ensimmäinen, jossa oli bensiinimoottori. Hevosettomia vaunuja oli kuitenkin jo ennen Benzin patentoimaa autoa.

Carl Benz haki 29. tammikuuta 1886 patentin numero 37435 kolmipyöräiselle ajokille, jossa oli polttomoottori.Siitä tuli maailman ensimmäinen virallinen auto ja ainakin ensimmäinen, jossa oli bensiinimoottori. Hevosettomia vaunuja oli kuitenkin jo ennen Benzin patentoimaa autoa.

Itse asiassa useat valmistajat kokeilivat höyrykonetta auton voimanlähteenä, toimihan se loistavasti vetureissakin.

RM Auctions'in huutokauppaan Hersheyssä, Pennsylvaniassa, USA:ssa ilmestyi höyryauto, joka huudettiin ennätysmäisellä 4 620 000 dollarilla, noin 3 375 000 eurolla!

De Dion Bouton Et Trapardoux Dos-A-Dos Steam Runabout on lyhyesti todettuna maailman vanhin ajokuntoinen auto, jolle on vielä erikoista se, että se on viimeisten 81 vuoden aikana olut vain yhdellä omistajalla.

Dos-A-Dos tarkoittaa, että kaksi istuu rinnakkkain ja heidän takanaan toiset kaksi, seläkkäin edellisiin nähden.

De Dion -höyryautoja on jäljellä tiettävästi kuusi kappaletta. Niitä valmistettiin aikoinaan 20 kappaletta De Dion Bouton tehtaalla Puteaux'ssa. Myöhemmin tehdas valmisti bensiinimoottoreita ja lukeutui jonkin aikaa johtaviin autonvalmistajiin.

Runabout-höyryauto kykeni 61 km/h huippunopeuteen ja se pystyi yhdellä vesitankillisella siirtymään vain 32 kilometrin matkan.

Vuonna 1887 ajettiin aivan samanlaisella La Marquise (markiisitar) De Dion -höyryautolla Pariisista Versailles'hin napakalla 26 km/h keskinopeudella.

Kun auto vihdoin höyrytteli maaliin, oli vesisäiliö tyhjä.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: RM Auctions