Itä-Saksassa leikkiautot piti tehdä itse

Saksalainen automallien rakentajaguru Gert Sommer (61) on suunnitellut ja valmistanut automalleja pahvista jo vuodesta 1979, sillä DDR:n aikaan mitään muuta ei ollut tarjolla.

Itäisessä Saksassa asuva diplomi-rakennusinsinööri on valmistanut pahvisia automalleja vuodesta 1979 jo 190 kappaletta.

Gert Sommer on piirtänyt, leikannut ja liimannut kolmiulotteisia pahvisia autoja vuodesta 1979. Ne on aina sommiteltu mittakaavassa 1:120.

Aika uskomatonta, millaisella tarkkuudella pystyy rakentamaan tarkkoja pahvimalleja henkilö- ja kuorma-autoista, jopa DDR-asuntovaunuista ja traktoreista – puhumattakaan asvalttikoneesta.

Itäisen Saksan Sachsenin osavaltiossa asuva Gert Sommer on rakennellut pahvisia automalleja vuodesta 1979, ja niitä on valmistunut tähän mennessä jo 190 kappaletta.

Hän hyödyntää automalleihinsa pahvia, jota saadaan erilaisista pakkauslaatikoista.
Pahviautojen “tallina” toimii Limbach-Oberfrohnan koti Erzgebirge-vuorten juurella.

Talo, joka sijaitsi 1949–1990 DDR:n alueella, on hänen isoisänsä vuonna 1928 rakentama.

Olohuoneessa näyttää olevan pahvisia suklaarasioita ja kenkälaatikoita. Nämä ovat varmaankin pahviautojen rakennusmateriaalia?

Näin ei kuitenkaan ole asia, vaikka siltä näyttää, naurahtaa eläkkeellä oleva diplomi-rakennusinsinööri.

Alkaa kalustokatselmus Trabant 601:stä Knaus-Südwind -asuntovaunuun, Citroën-pakusta Land Roverin kautta Desert Storm Hummeriin.

Ja esittely jatkuu: DHL-kuriirifirman Sprinteristä siirrytään Horch-paloauton kautta itäsaksalaisen Minol-bensiiniyhtiön tankkiautoon.

Lopulta kaikki 190 ajoneuvoa saadaan ryhmiteltyä olohuoneen pöydälle.

Pahvista taivuttelu mittakaavassa 1:120 vaatii todellista taitoa, sillä esimerkiksi 1953-mallinen Mercedes 170 V on käytännössä vain 35,7 millimetrin pituinen.

Sommerin eräänlainen huippumalli on 120 tonnin Liebherr-nosturiauto, jonka teleskooppinosturi on toimiva. Autossa on myös neljä tukijalkaa.

Kaikki alkoi siitä, ettei DDR:ssä ollut saatavilla käytännössä juuri mitään leikkiautoja.

Hän ryhtyi valmistamaan kotikellarissa mittakaavassa 1:120 pienoisrautatietään varten ja mittakaavassa 1:87 lapsiaan varten.

Jälkimmäisiin puusta ja paperimassasta tehtyihin autoihin laitettiin ihan oikeat pyörivät pyörät. Joihinkin pahviautoihin hän keksi erilaisia lisätoimintoja.
 
Pahviautojen rakentelu alkoi yksinkertaisissa DDR-puitteissa. Vuonna 2013 Saksa on jälleen yhdistynyt. Kaikki voidaan nyt suunnitella täsmällisesti tietokoneen avulla.