Jaguar E-type Zero: Ei. Tämä ei ole se tuntemasi E-Type...

Jaguar Land Rover Classic esitteli E-Type Zeron yleisölle Jaguar Land Rover Tech Fest -tapahtumassa Lontoossa. Enzo Ferrarin maailman kauneimmaksi autoksi ylistämä Jaguar E-type sai huipputasoa olevan sähköisen voimalinjan.

Jaguar E-type Zero perustuu vuoden 1968 E-type Series 1.5 Roadsteriin. Konsepti on rakennettu Jaguar Land Roverin uudella Classic Works verstaalla Coventryssa, Iso-Britanniassa.
Polttoaineen täyttöaukon paikalla on lataustöpseli.

Jaguar E-Type Zero on pyritty pitämään mahdollisimman lähellä alkuperäistä Series 1.5 Roadsteria, joten muutokset on tehty lähinnä voimalinjaan, ja alkuperäisen mukaiset ajovalot on toteutettu ledeillä.

Sähköauton akusto on istutettu XK-moottorin paikalle ja sähkömoottori on laitettu vaihdelaatikon tilalle akkujen taakse. Sähköistys toimii kaikissa vuosien 1949 ja 1992 välillä valmistetuissa automalleissa, joissa on Jaguarin kuusisylinterinen XK-moottori. Moottoria on käytetty mm. E-type, XK120, Mk2 ja XJ6 malleissa. E-type Zeron kokonaispaino on pudonnut 46 kiloa alkuperäisestä.

220 kW tuottava sähkömoottori siivittää E-type Zeron nollasta sataan 5,5 sekunnissa – sekunnin nopeammin kuin alkuperäinen Series 1 E-type. Tehoa on rajoitettu, millä on optimoitu sähköauton ajokokemusta. Ajomatkaa yhdellä latauksella on 270 kilometriä ja 40 kWh akusto latautuu tyhjästä täyteen 6-7 tunnissa.

Latauspistoke sijaitsee polttoaineen täyttöaukon paikalla. E-Typen rakennetta, alustaa tai jarruja ei ole muutettu ja painojakauma on ennallaan. Zeron ajotuntuma, auton käsittely ja jarruttaminen sujuvat kuten alkuperäisellä E-typellä.

Osa E-type Zeron komponenteista ovat samoja kuin ensi vuonna markkinoille saapuvassa Jaguarin täyssähköautossa I-PACE mallissa.