Jaguar-pommi: "Kuuraketti" C-X75 Shanghaista tuotantoon

Jaguar on lähes välittömästi Shanghain kansainvälisen autonäyttelyn jälkeen pudottanut melkoisen uutispommin. Brittimerkki on nimittäin päättänyt tuoda markkinoille superauton, joka pohjautuu tiiviisti jo 2010 Pariisin autonäyttelyssä esiteltyyn C-X75 konseptiin. Auto oli viimeksi esillä Shanghaissa, mutta nyt sen kiertue päättyy ja valmistusprosesseja aletaan käynnistellä. Markkinoille saapuva malli superautosta on tehtaan ilmoituksen mukaan hybridi, jossa poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmä mahdollistaa superauton suorituskyvyn sekä alle 99 g/km hiilidioksidipäästöt. Aikatauluja ei toistaiseksi ole vahvistettu.

Jaguar on lähes välittömästi Shanghain kansainvälisen autonäyttelyn jälkeen pudottanut melkoisen uutispommin. Brittimerkki on nimittäin päättänyt tuoda markkinoille superauton, joka pohjautuu tiiviisti jo 2010 Pariisin autonäyttelyssä esiteltyyn C-X75 konseptiin.

Auto oli viimeksi esillä Shanghaissa, mutta nyt sen kiertue päättyy ja valmistusprosesseja aletaan käynnistellä.

Markkinoille saapuva malli superautosta on tehtaan ilmoituksen mukaan hybridi, jossa poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmä mahdollistaa superauton suorituskyvyn sekä alle 99 g/km hiilidioksidipäästöt. Aikatauluja ei toistaiseksi ole vahvistettu.

Erityisen mielenkiintoiseksi uutisen tekee se, että samaan aikaan Jaguar on ilmoittanut jatkavansa C-X75:ssä esiteltyä mikroturbiinitekniikkaa. Jaguarin emoyhtiö Tata Motors on tätä ajatellen hankkinut merkittävän osuuden Bladon Jets -turbiiniyhtiöstä, tavoitteenaan kehittää erittäin edistyksellistä teknologiaa tulevaisuuden Jaguareihin.

Suomalaisen Jaguar-maahantuojan edustajan sanoin “Pian emme ole enää kovin kaukana kuuraketeista”. Humoristisesta lausahduksesta huolimatta mikroturbiineja tultaneen todella näkemään jo tällä vuosikymmenellä Jaguareissa.

Tuotantoversiossa kerrotaan olevan pienitilavuuksinen, voimakkaasti ahdettu bensiinimoottori, sekä kaksi voimakasta sähkömoottoria yhdistettynä nelivetoon. Näiden avulla 0-100 km/t kiihdytyksen luvataan toteutuvan alle 3 sekunnissa ja auton huippunopeus asettuvan yli 320 km/t tuntumaan. Akkukäytöllä autolla voi kuitenkin ajaa pelkällä sähköllä yli 50 kilometriä ilman tienpäällisiä päästöjä.

Tuotantomallin kerrotaan myös olevan konseptille uskollinen ja erittäin kevytrakenteinen hiilikuitukorin ansiosta. Sen valmistuksessa hyödynnetään uraauurtavaa yhteystyötä Williams F1:n kanssa. C-X75 tullaan valmistamaan Iso-Britanniassa, ja Williams F1 palkkaa tuotantoa varten yli 100 alan huippuosaajaa aerodynamiikan, hiilikuituvalmisteiden ja hybriditekniikoiden aloilta. Osittain teknologioita hyödynnetään suoraan myös huipputason F1-moottoriurheilusta.

Hyper-hybridin hinta kerrotaan olevan alkaen noin 700 000 puntaa eli noin 1 000 000 euroa – lisättynä paikallisilla veroilla. Autosta kiinnostuneille on jo varattu puhelinnumero, johon oman kiinnostuksensa voi ilmaista. Kiirettä kannattaakin pitää, sillä eksklusiivisen Jaguarin rajoitettu valmistusmäärä on näillä näkymin vain 250 kappaletta.

 

Teksti ja kuvat: Harry Kuurio