Jälleen yhden maineikkaan urheiluautomerkin taru päättyy

Jälleen yhden historiallisesti merkittävän urheiluautomerkin taru on päättymässä. Saksalainen, aikoinaan DDR:n puolella toiminut Melkus on menossa konkurssiin, saatuaan lähivuosina uutta tuulta siipiensä alle.

Dresdenissä toimiva 10 hengen sporttiverstas on ilmeisesti tiensä päässä, kertoo Melkus Sportwagen GmbH.

Vielä taannoin kaikki näytti etenevän lupaavasti ja Melkus vaikutti lähtevän uuteen nousukiitoon orastaneen DDR-alkukauden jäljiltä.

Heinz Melkus perusti yhtiön 1960-luvulla ja kehitti vuonna 1969 Duroplast-keinohartsikorisen mallin RS 1000. Wartburg-moottorinen ratasportti tuli tunnetuksi paikallisten moottoriurheilufanien suosikkina maassa, jossa autourheilua ei todellakaan pyritty tukemaan – päin vastoin estämään.

Heinzin pojanpoika Sepp Melkus perusti sittemmin vuonna 2006 uuden yhtiön, joka ensi töikseen valmisti rajoitetun uuserän DDR-aikaista RS 1000 -mallia kadulle.

Viimein 2009 saatiin kokonaan uusi Melkus RS 2000 (kuvassa vasemmalla.

RS 1000 -mallin tavoin myös RS 2000:ssa on lokinsiipiovet. Alun perin oli tarkoituksena valmistaa käsityönä vuosittain 25 kappaletta RS 2000 -mallia, yli 100 000 euron kappalehintaan.

Nyt voidaan vain toivoa, että Melkusille löytyisi uusi omistaja, onhan RS 2000 -mallista viimein olemassa myös rataversiot.

Heinz Melkus (1928–2005) ajoi RS 1000:lla kuusi DDR:n ratamestaruutta omassa luokassaan  sekä kuittasi neuvostoaikaisen propagandapytyn, "Rauhan ja Ystävyyden mestaruussarjan pokaalin". Kyseessä oli Itä-Euroopan tärkein ratasarja.

Heinzin poika Ulli Melkus kohosi ennen vuonna 1990 tapahtunutta, kuolemaan johtanutta onnettomuutta (ja DDR:n 1989 tapahtunutta kaatumista) viisinkertaiseksi DDR:n ratamestariksi.

Katso samalla mielenkiintoinen Melkus- GT-autovideo.

 

Auto Bild

http://www.youtube.com/watch?v=MWZn2uGVJps&feature=player_embedded