Jälleen yksi tunnettu automaailman legenda poistui

Maineikas italialainen korisuunnittelupaja Bertone lopetti toimintansa. Yhtiölle yritettiin löytää rahoittajaa, mutta turhaan.

Kaunis 1954 Alfa Romeo Giulietta Sprint loi osaltaan tietä italialaiselle uudelle korimuotoilulle seuraavien parinkymmenen vuoden ajan.

Koriverstas Bertone yllätti jo vuonna 1954 piirtämällä nykyaikaisen näköisen Alfa Romeo Giulietta Sprintin joka osaltaan vahvasti loi 1950- ja 60-luvun italialaisten autojen ulkonäköä. Vaikutus ulottui 70-luvun alkuvuosiin.

Nyt Bertonen koripaja on historiaa, koska huhtikuun loppuun mennessä ei ilmaantunut ainuttakaan uutta sijoittajaa.

Bertonen nimi voi vielä esiintyä joissain yhteyksissä, mutta itse yhtiötä ei siis enää nähdä. Näin katoaa merkittävä pala autohistoriaa.

Bertone kehitti eurooppalaista automuotoilua 1950-, 60- sekä 70-luvuilla merkittävästi ja radikaalisti.

Merkittävä muotoilusaavutus oli myös 1966-mallinen Lamborghini Miura, josta tuli ehkä kaikkien aikojen kuuluisin Lamborghini-malli.

Lamborghini Miuran leveä ja matala kori loi osaltaan puitteet 1970-luvun superautojen keilamaiselle muotoilulle.

Bertone suunnitteli myös Lancia Stratos Zero -konseptiauton, jonka ideoita mukaellen luotiin tuotantomallit Lancia Stratos, Fiat X1/9 sekä Lamborghini Countach.

Mutta huolimatta Bertonen suurista muotoilusaavutuksista, koripajan malleja ei enää 1980-luvun jälkeen nähty tuotannossa.

Vuonna 1958 perustettu koritehdas rakensi vuoteen 2005 saakka vielä Opel Astra Cabrioita, kunnes linjat seisahtuivat paria vuotta myöhemmin. Nykyisin Bertone kuuluu Fiatille.

Kaiken lisäksi vuonna 2011 jouduttiin myymään osa Bertonen prototyypeistä, jotta jäljellä olleiden suunnittelustudioiden toiminta olisi kyetty pelastamaan. Nyt jäljellä on muisto vain.

Videolla nähdään hieno Miura SV, joka syttyi palamaan Lontoossa. Mutta miksi harvinaisen auton vain annetaan palaa, eikä kukaan tee mitään, vaikka tilanne olisi vielä saatavissa hallintaan?