Japanin autotehtaat selviämässä järistyksestä

Japanin tsunamin seurauksena on maan autoteollisuus paikallisine alihankkijoineen kärsinyt vahinkoja. Nähtäväksi jää, miten Nipponin tapahtumat heijastuvat pitkällä tähtämellä Eurooppaan, USA:han ja Kiinaan.

Tietojen mukaan kaikki Japanin autonvalmistajat, muun muassa Toyota, Nissan, Honda, Mazda, Mitsubishi, Subaru ja Suzuki ovat joutuneet hetkellisesti  sulkeneet joko osan tai kaikki tehtaistaan Japanissa, Mazda jopa 1000 kilometrin etäisyydellä pahimmasta tsunamialueesta ja Fukushiman ydinvoimaloista, vaikkei Mazdankaan tehtailla tapahtunut vaurioita.

Harvoilla oli tehtaita varsinaisella tsunamialueilla, mutta sen sijaan monet alihankkijat sijaitsevat niillä.

Maailman suurimman autonvalmistajan, Toyotan, kaikki 12 Japanissa sijaitsevaa tehdasta suljettiin kolmeksi päiväksi, joka merkitsi noin 40 000 auton tappiota. Pysäytys koski myös Toyotan sisaryhtiöitä Daihatsua sekä Hino Motorsia. Linjojen pysäytykset johtuvat siitä, että maanjäristysalueiden työntekijöiden turvallisuus halutaan taata.

Isuzu pysäytti tuotantonsa viideksi päiväksi, ja komponenttipulan takia Honda joutui keskeyttämään koko tuotannon muutamaksi päiväksi sekä Nissan valmistuksen joksikin aikaa Tochigin ja Iwakin tehtaillaan. Mazdan tuotanto keskeytyi 16. maaliskuuta asti Hiroshiman ja Hofun tehtailla.

Mitsubishi keskeytti tuotannon kaikilla kolmella tehtaalla, jotka valmistavat lopullisia autoja, koska ei ollut varmuutta 5–6 alihankkijan osatoimituksista järistyksen koettelemalla Tohokun alueella.

Tuotanto-ongelmien ydin on ennen kaikkea elektroniikkaosien saatavuus, sillä ilman niitä nykyautot eivät inahdakaan. Mikrosirujen tuotantolaitteet sammutettiin automaattisesti maanjäristysten tullessa, ja sähkökatkot vaikeuttavat uudelleenkäynnistystä.

– On erittäin vaikea hankkia elektroniikkaosia muualta maapallolta, sillä ne ovat niin erikoisluonteisia, selvittää saksalainen asiantuntija, herra Stürmer.

Myös japanilaismerkkien Japanin ulkopuoliset tehtaat ovat kovin riippuvaisia japanilaisista elektroniikkaosista, joita toimittavat muun muassa Denso (moottoreiden osia, ohjainyksiköitä) sekä Panasonic (akkuja). Toyota ja Subaru ovat jo ajaneet jonkin verran alas tuotantoaan Yhdysvalloissa, jotta olemassa olevat osavarastot riittäisivät pitempään.

Toyota sai tiettävästi jo menneellä viikolla käyntiin oman komponenttitehtaansa Japanissa. Kuvassa palaneita, uusia japanilaisia autoja maanjäristysalueella

Teksti: J. Peltonen

Kuva: Auto Bild