Järeä 824-kuutiotuumainen V8 mahonkisessa perheveneessä: Pian voisi löytyä sinun venevajastasi!

RM Auctionsin huutokaupassa Hersheyssä, Yhdysvalloissa myytiin lokakuussa hätkähdyttävän komea, useita palkintoja kerännyt mahonkimoottorivene. Se kelpaisi aika monen omaan venevajaan.

Chris-Craft Corporation toimitti liikemies Charles S. Pearcelle 26. toukokuuta 1930 tämän Chris-Craft Model 111 Runabout -veneen, runkonumero 10072.

Monet 1920- ja 1930-luvun mahonkiset moottoriveneet päätyivät suuressa maailmassa kuuluisien tai ainakin menestyneiden henkilöiden haltuun.

Chris-Craft toi jopa myymiensä veneiden omistajia esiin aikansa lehtimainonnassa.

Sen aikaisista omistajista mainittakoon GM:n Alfred Sloan, koritehtailija Frederick Fisher, liikemies-hyväntekijä Vincent Astor, Equitable Trust Companyn pääjohtaja Frank V. DuPont, lehtikeisari William Randolph Hearst, autopomo Edsel Ford sekä amerikkalainen, irlantilaissyntyinen kilpa-ajaja Kenelm Lee Guinness, joka ajoi Darracqia ja Sunbeamia.

Hän myös tekaisi vuonna 1922 uuden autojen maanopeusennätyksen.
Guinness kehitti sivumennen todettuna myös KLG-sytytystulpan ja toimi Guinness-olutfirman pääjohtajana.

Chris-Craft -omistajista ei pidä myöskään unohtaa Charles S. Pearcea, joka nimettiin vuonna 1928 pääjohtajaksi, Colgaten ja Palmolive-Peet Corporationin yhdistyessä.

Pearcen toimisto sijaitsi Chicagossa, Palmolive Buildingin 37. kerroksessa.

Charles Pearce hankkimalla Chris-Craft -mahonkiveneellä ajeltiin Wisconsinin osavaltion pohjoisosassa, Red Cedar -järvellä, lähellä Birchwoodia.

Chris-Craft Corporation toimitti hänelle 26. toukokuuta 1930 kuvissa esiintyvän Chris-Craft Model 111 Runabout -veneen, runkonumero 10072.

Piirimyyjänä toimi chicagolainen Wilson and Richardson.

Yksilö oli seitsemäskymmenestoinen 26-jalkainen Runabout, joka valmistui vuonna  1930.

Moottorina on luonnollisestikin V8, toisin sanoen 250-hevosvoimainen ja 824-kuutiotuumainen Chris-Craft A-120. Potkuri on 19x24-tuumainen.

Verhoiluna käytetään vihreää nahkaa ja varustukseen kuuluu myös Loraine-hakuvalo.

Pearcen Runabout sai nimekseen Muse heti tehtaalla.

Ajan mittaan Muse jäi Pearcen kakkosveneeksi ja se myytiin viimein Minnesotaan, jossa se oli usealla omistajalla.

Vuonna 2004 veneen osti sen nykyinen, taitava omistaja, Nelson Boatworks, Minnesotan osavaltion Minnetristasta.

Muse läpikäytiin ja tarkastettiin huolellisesti. Se sai uuden pohjan sekä muun muassa uudet puukannet.

Model 111 kunnostettiin show-tasoiseksi, ja sitä silmällä pitäen kalifornialainen Rod Souza kunnosti alkuperäisen vihreän nahkaverhoilun.

Näyttävän mittariston kunnosti Mark Clawson. Samalla veneeseen asennettiin Dietrich-rättikatto.

Koska alkuperäinen A-120 -mallinen V8 oli kadonnut, Museen asennettiin oikean tyyppinen A-120. Kyseinen moottoriyksilö asennettiin aikoinaan runkonumeroon 10057.

V8 restauroitiin Long Island Boat Shopissa, New Yorkissa. Paja on erikoistunut harvinaisten venemoottorien entisöintiin.

Freedom Boat Service täyshuolsi, sääti ja vesitestasi moottorin, johon kuuluvat alkuperäiset kaksi kaasutinta.

Muse on saanut entisöinnin jälkeen useita palkintoja, kuten Best of Show Teksasin Seabrookin Keels and Wheels -tapahtumassa, Where It All Began -tapahtumassa Michiganin Algonacissa (kyseinen tapahtuma järjestettiin muuten Chris-Craftin alkuperäisellä tehtaalla), Les Cheneaux Antique Wooden Boat Showssa Michiganin Hesselissä, sekä BSLOL Rendezvous'ssa, Minnesotan Minnetonka-järvellä.

Ehkäpä Muse ilmaantuu jatkossa uudelleen huutokauppaan? Siitä tarjotut 190 000 dollaria eivät nimittäin riittäneet.

Kaupan mukana olisivat seuranneet myös kaksiakselinen venetraileri ja suojapeitteet.