Järisyttävä löytö: Saksasta löytyi kymmeniä vuosia sitten unohdettu automyymälä!

Saksalaisen Passaun pikkukaupungin keskustassa ehti pölyttyä 40 vuoden ajan täysin unohdettuna eräs automyymälä – siis todellinen aikakapseli, josta löytyi tusina klassikkoautoa. Katso hämmästyttävät kuvat pysähtyneestä ajasta!

 

Sisätiloista paljastui lämpimässä ja suojaisessa hyvin säilyneitä helmiä, kuten Triumph 2000- ja Peugeot 404 -sedanit, muutama 1920- ja 30-luvun saksalainen Ford A ja ilmeisesti Ford V8, sekä MGB-urheiluauto.​
Sisätiloista paljastui lämpimässä ja suojaisessa hyvin säilyneitä helmiä, kuten Triumph 2000- ja Peugeot 404 -sedanit, muutama 1920- ja 30-luvun saksalainen Ford A ja ilmeisesti Ford V8, sekä MGB-urheiluauto.​

Kyseisen uusiin ja käytettyihin autoihin erikoistuneen liikkeen nimi oli Autohaus Hausmann. Se oli myös Fordin sopimushuoltokorjaamo, joka jäi 40 vuotta sitten totaalisen unohduksiin.

Siitä tuli aikakapseli, jollaisesta useimmat vanhojen autojen harrastajat unelmoivat – ja jollaisia aina joskus löytyy mitä uskomattomimmista paikoista.

Autohaus Hausmannia ei yhtiön toiminnan päätyttyä uskomatonta kyllä pian muistanut enää kukaan.

Ihmiset asuivat aivan tavalliseen tapaan saman katuosoitteen, Theresienstrasse 27:n yläkerroksissa. He kävivät lounaalla samassa kiinteistössä sijaitsevassa pizzeriassa ja saman katuosoitteen valokuvastudiossa, mutta kuten todettu: Autohaus Hausmannia ei kukaan enää tiennyt mitään!

Kukaan ei saanut päähänsä kurkistaa tarkemmin tummien ja pölyisten näyteikkunoiden taakse, jossa oli toden totta neljänkymmenen vuoden pölyn peittämänä täydellinen autoliike, kahdentoista vanhan auton ja huoltokorjaamon kera.

Liike avattiin 1928 ja sen ensimmäinen  Ford säilytettiin tallessa.​
Liike avattiin 1928 ja sen ensimmäinen Ford säilytettiin tallessa.​
Vuonna 1928 Passaussa perustettu Autohaus Hausmann, joka 1950- ja 60-luvuilla nousi yhdeksi alueen suurimmista autoliikkeistä, jäi unohduksiin.​
Vuonna 1928 Passaussa perustettu Autohaus Hausmann, joka 1950- ja 60-luvuilla nousi yhdeksi alueen suurimmista autoliikkeistä, jäi unohduksiin.​

Liike löytyi vasta, kun sen ammoisen omistajan adoptiopojan leski kuoli ja eräs perikunnan edustajista asetti liikkeen sisällön huutokaupattavaksi.

Sisätiloista paljastui lämpimässä ja suojaisessa hyvin säilyneitä helmiä, kuten Triumph 2000- ja Peugeot 404 -sedanit, muutama 1920- ja 30-luvun saksalainen Ford A sekä Ford V8, sekä 1960-luvun lopun MGB-avoauto.

Miten ihmeessä Autohaus Hausmann pääsi unohtumaan?

Liikkeen omistaja Otto Hausmann (1905–1987) sulki vuonna 1975 firman ovet viimeisen kerran. Hän oli mekaanikko, liikemies ja kohonnut aikojen saatossa miljonääriksi.

Herra Hausmann täytti tuossa vaiheessa 70 vuotta ja siirtyi eläkkeelle, sillä rahaa oli kertynyt riittävästi.

Pääoma oli hankittu Ford-autokaupan ja huoltokorjaamotoiminnan avulla, mutta Hausmann edusti myös sellaisia merkkejä, kuten ranskalaista Simcaa ja brittiläistä Austinia.

Liikkeelle ei kuitenkaan löytynyt jatkajaa. Niinpä vuonna 1928 perustettu Autohaus Hausmann, joka 1950- ja 60-luvuilla nousi yhdeksi alueen suurimmista autoliikkeistä, jäi unohduksiin.

Hausmannin adoptiopoikaa ei autoliikkeen pitäminen kiinnostanut; häntä kiinnostivat vain siihen liittyvät rahavarat. Theresienstrassen aikakapseli säilyi sen vuoksi lesken "takana" koskemattomana vuosikymmeniä.

Autohaus Hausmannin varaosahyllyt notkuivat materiaalia...​
Autohaus Hausmannin varaosahyllyt notkuivat materiaalia...​
Autohaus Hausmannilla oli aikoinaan myös ranskalaisen Simcan edustus. Valokuvassa arviolta 1959-mallinen Simca Aronde.​
Autohaus Hausmannilla oli aikoinaan myös ranskalaisen Simcan edustus. Valokuvassa arviolta 1959-mallinen Simca Aronde.​
Tässä ilmeisesti Otto Hausmann itse aikoinaan Triumph Spitfiren ratin takana.​​
Tässä ilmeisesti Otto Hausmann itse aikoinaan Triumph Spitfiren ratin takana.​​
Autohaus Hausmannin toimisto on edelleen samassa kuosissa kuin vuonna 1975.​
Autohaus Hausmannin toimisto on edelleen samassa kuosissa kuin vuonna 1975.​
Vanhojen Fordien kunto on säilynyt mainiona.​
Vanhojen Fordien kunto on säilynyt mainiona.​
Korjaamohalli on avara.​
Korjaamohalli on avara.​

Sitten aivan yhtäkkiä asioihin tuli vauhtia. Adoptiopojan leski Auguste Hausmann (83) haudattiin helmikuun puolivälissä Passaun kaupungin hautausmaalle.

Autonkuljetusautot saapuivat jo suruajan puitteissa Theresienstrassen 27:n suurelle pihamaalle ja lastasivat kyytiin autovanhuksen toisensa jälkeen.

Mainittujen Peugeot’n ja Triumphin lisäksi kyytiin siirrettiin kaksi brittiläistä avoautoa. Lisäksi eräät vanhoista Fordeista ovat nykypäivänä jo todellisia harvinaisuuksia.

Asiat saatiin nopeasti kuntoon, kun muuan toinen perillinen halusi estää perintösotkujen muodostumisen. Perillinen Heinz R. (60), Otto Hausmannin aviottoman lapsen poika, pelkäsi lainopillisia toimia asian suhteen. Hän nimittäin peri ainoastaan autot, ei itse kiinteistöä.

Heinz R. halusi kaiken automateriaalin päätyvän hyviin ja asiantunteviin käsiin. Ford-materiaali ja ennen kaikkea varaosavarasto siirtyi saksalaiselle Ford-merkkikerholle ja vanhat autoesitteet, autolehdet sekä vastaavat myytiin paikallisille klassikkoautojen harrastajille.

Autot Heinz R. halusi pitää itsellään.

Aikakapselin tuleva kohtalo on nyt kysymysmerkki. Osa paikallisista asukkaista olisi halunnut liikkeen säilyvän museona, mutta Heinz R. halusi siirtää isoisänsä autot muualle.

Varaosahyllystä löytyy esimerkiksi tämä Taunuksen ovi, olisiko 12M tai 17M...?​
Varaosahyllystä löytyy esimerkiksi tämä Taunuksen ovi, olisiko 12M tai 17M...?​
Vanha 1950-luvun autovahapurkki näyttää melkein uudelta!​
Vanha 1950-luvun autovahapurkki näyttää melkein uudelta!​
Hausmannin tiloista löytyi monenlaisiai korjaamokäsikirjoja ja merkkioppaita, myös tämä wankel-moottoreihin perehtynyt opus.​
Hausmannin tiloista löytyi monenlaisiai korjaamokäsikirjoja ja merkkioppaita, myös tämä wankel-moottoreihin perehtynyt opus.​
Vanha Auto, Motor und Sport vuodelta 1964...​
Vanha Auto, Motor und Sport vuodelta 1964...​
1934 Ford V8 Tudor.​
1934 Ford V8 Tudor.​
Huoltohallissa oli tilaa nostaa.​
Huoltohallissa oli tilaa nostaa.​
Hausmannin liikkeestä löytyi myös nätti 1960-luvun lopun tai 70-luvun alun MGB Roadster.​
Hausmannin liikkeestä löytyi myös nätti 1960-luvun lopun tai 70-luvun alun MGB Roadster.​
Ford Taunus (G73A) jota valmistettiin aluksi Kölnin tehtailla 1939–42 ja sodan jälkeen uudelleen 1948–52.​ Suurin teho 34 hv ja huippunopeus noin 98 km/h. Moottorin joutui siihen aikaan peruskorjaamaan jo 80 000 ajokilometrin jälkeen, mikä oli tuolloin täysin normaalia.​
Ford Taunus (G73A) jota valmistettiin aluksi Kölnin tehtailla 1939–42 ja sodan jälkeen uudelleen 1948–52.​ Suurin teho 34 hv ja huippunopeus noin 98 km/h. Moottorin joutui siihen aikaan peruskorjaamaan jo 80 000 ajokilometrin jälkeen, mikä oli tuolloin täysin normaalia.​
Varaosahallissa oli, mistä valita. Siellä oli ainakin Fordin, Triumphin, MG:n ja Simcan osia.​
Varaosahallissa oli, mistä valita. Siellä oli ainakin Fordin, Triumphin, MG:n ja Simcan osia.​
Lisää uudenkarheita varaosia ja osaksi varmasti käytettyjäkin​
Lisää uudenkarheita varaosia ja osaksi varmasti käytettyjäkin​
Brittiläisiä istuinverhoilunäytteitä 1960-luvun Austiniin, Morrisiin, Triumphiin, Jaguarin ja Vanden Plasiin.​
Brittiläisiä istuinverhoilunäytteitä 1960-luvun Austiniin, Morrisiin, Triumphiin, Jaguarin ja Vanden Plasiin.​