Jeep täyttää komeat 75 vuotta – tunnistatko kaikki vanhat Jeep-mallit?

Vuonna 1940 Yhdysvaltain armeija lähestyi autonvalmistajia otsikolla: “etsimme kevyttä ajoneuvoa korvaamaan armeijan moottoripyörät ja vanhat T-mallin Fordit”. U.S. Army kutsui tarjouskilpailuun 135 autonvalmistajaa lähettämällä näille listan teknisiä vaatimuksia.

Laaja valikoima aiempia Jeep-malleja. Etuvasemmalla toisen maailmansodan aikainen sota-Jeep, keskellä alkuperäisellä korimallilla toteutettu Jeep Wagoneer.

Armeija edellytti seuraavia asioita: kuormattavuuden piti olla vähintään 272 kg (600 paunaa), akselivälin oli oltava vähemmän kuin 190 cm (75 tuumaa) ja korkeuden tuli olla vähemmän kuin 91 cm (36 tuumaa).

Lisäksi edellytettiin tasaisesti käyvää moottoria matkanopeusalueelle 4–80 km/h, suorakulmaiseksi muotoiltua koria, nelivetoa ja kaksinopeuksista jakovaihteistoa.

Ajoneuvossa tuli olla myös alaslaskettava tuulilasi, kolme istuinta, pimennysvalot ja ajovalot sekä alle 590 kg (1 300 paunaa) kokonaispaino.

Kaksi autonvalmistajaa, Willys-Overland ja American Bantam Car Manufacturing Company – jälkimmäinen on tunnettu myös ”Aku Ankan autonvalmistajana” – vastasi tarjouspyyntöön. Pienellä viiveellä mukaan tuli myös Ford Motor Company.

Jokainen yhtiö valmisti ennätysajassa koeajettavan prototyypin. Bantamin pääinsinööri rakensi tiiminsä kanssa prototyypin 49 päivässä, mitä pidettiin siihen aikaan lähes mahdottomana suorituksena.

Willys-Overlandin suunnittelujohtaja Delmar G. Roos vastasi Willys Quad -mallin suunnittelusta. Ford kehitti Model GP -nimisen auton (General Purpose), lempinimeltään Pygmi, jonka voimanlähteenä oli Ford- ja Ferguson -traktorin moottori.

Jokainen valmistaja toimitti prototyyppinsä armeijalle kesän 1940 aikana ja sai sen jälkeen 70 koekappaleen tilauksen

Autot luovutettiin armeijalle marraskuussa 1940 Camp Holabirdissä, Marylandin osavaltiossa. Kaikki prototyypit ylittivät vaaditun maksimipainon, 590 kg. Armeija havaitsi hyvin pian että painoraja oli liian alhainen ja päättikin nostaa painorajaa seuraavalle tarjouskierrokselle.

Seuraava tarjouskierros järjestettiin vuonna 1941. Bantamilta tilattiin 1500 kappaletta Model 40 BRC -autoja, Fordilta 1500 modifioitua GP Pygmiä ja Willysiltä 1500 Quad-mallia. Pitkään kestäneiden testien jälkeen U.S. Army valitsi Willysin autojen ensisijaiseksi toimittajaksi.

Tämän seurauksena suurin osa Bantameista ja Ford GP:istä lähetettiin Iso-Britanniaan ja Venäjälle osana maiden yhteistä sotatarvikeohjelmaa. Iso-Britanniassa Ford tuli tunnetuksi lempinimellä “Blitz Buggy”.

 

Willys MA/MB

 

Muutoskierrosten jälkeen Willys Quad sai mallinimen MA ja myöhemmin MB. Armeija ja sittemmin koko maailma oppi tuntemaan sen nimellä Jeep®.

Jotkut väittivät myöhemmin että Jeep-nimi tuli General Purpose -sanan lyhenteestä GP.

Toisen tarinan mukaan nimi otettiin Kippari-Kallessa esiintyneeltä sarjakuvahahmolta, “Eugene the Jeep”. Niin tai näin, nimi syöpyi lähtemättömisti niin amerikkalaisten kuin koko maailman tietoisuuteen.

Kaikkiaan Willys-Overland valmisti U.S. Armylle 368 000 Jeepiä ja Ford edellisten lisäksi lisenssillä 277 000. Lujatekoinen, luotettava, oliivinvihreä auto tuli tunnetuksi auttamalla liittoutuneita voittamaan toisen maailmansodan.

Sodan jälkeen Willys rekisteröi Jeep -tavaramerkin ja päätti tehdä sota-autosta maanviljelijöille sopivan hyötyajoneuvon – monikäyttöisen siviili-Jeepin. Yksi Willysin käyttämistä sloganeista kuului: “Aurinko ei koskaan laske Mahti-Jeepille”. Willys pyrki kaikin tavoin varmistamaan maineensa Jeepin aitona ja alkuperäisenä valmistajana.

 

SIVIILI-JEEPIN HISTORIA

 

Jeep CJ-2A: 1945-1949

Ensimmäisen siviilimallisen Jeepin, mallinimeltään CJ-2A, valmistus aloitettiin vuonna 1945. Siinä oli takaluukku, sivulle kiinnitetty vararengas, isommat ajovalot, ulkoinen polttoainesäiliön korkki ja monia muita varusteita, joita sotilas-Jeepissä ei ollut. Useat CJ-2A:n ominaisuudet kuten 2 195-kuutiosenttimetrin 4- sylinterinen moottori, T-90A -vaihteisto, Spicer 18 -jakovaihteisto, täysin kelluva Dana 25- etu- ja Dana 23-2 -taka-akseli – säilyivät Jeep -malleissa vuosien ajan. CJ-2A -mallia valmistettiin neljän vuoden ajan.

Jeep Jeepster: 1948-1951 Jeep Jepster oli viimeinen avokorinen Jeep, jossa oli kankaiset sivuverhot ikkunoiden sijaan. Jeepsterin moottorina palveli 2.6 -litrainen, kuusisylinterinen “Hurricane” -moottori ja auto ei ollut nelivetoinen..

Jeep CJ-3A: 1949-1953 CJ-3 esiteltiin vuonna 1948 melko samankaltaisena kuin edellinen malli. Nelitahtinen moottori oli sama. Merkittävimpinä uutuusominaisuuksina tuotiin kaksiosainen tuulilasi ja vahvempi taka-akseli.

Jeep CJ-3B: 1953-1968 CJ -mallia päivitettiin vuonna 1953, jolloin mallimerkinnäksi tuli CJ-3B. Mallissa oli korkeampi etusäleikkö ja konepelti kuin sen edeltäjällään, jotta siihen mahtui uusi nelisylinterinen Hurricane F – moottori. CJ-3B:tä valmistettiin vuoteen 1968 ja sitä tehtiin yhteensä 155 494 kappaletta. Vuonna 1953, Willys-Overland myytiin Henry J. Kaiserille 60 miljoonalla dollarilla. Kaiser Company aloitti laajamittaisen tutkimus- ja kehitysohjelman joka tulisi myöhemmin laajentamaan Jeep-mallistoa merkittävästi.

Jeep CJ-5: 1955-1983 Vuonna 1955, Kaiser esitteli CJ-5 -mallin, joka perustui vuoden 1951 Korean sotaan suunniteltuun pyöreämpimuotoiseen M-38A1 -malliin. Se oli ulkomitoiltaan ja akseliväliltään hieman suurempi kuin CJ-3B. Moottorin, akseliston, vaihteiston ja istuinten parannukset tekivät CJ-5 -mallista suuren yleisön parissa suositun maastoauton. Sitä valmistettiin yli 600 000 kappaletta yli kolmenkymmenen vuoden aikana.

Jeep CJ-6: 1956-1975 Seuraava Jeep -malli, CJ-6, tuli markkinoille puoli metriä pidemmällä akselivälillä kuin edeltäjänsä CJ-5. Pidempi akseliväli mahdollisti merkittävästi isomman tavaratilan. Muita uudistuksia olivat järeämmät akselit ja paremmat jarrut. Vuonna 1965 esiteltiin uusi V6-moottori. 155-hevosvoimaa melkein kaksinkertaisti moottorin tehon verrattuna nelisylinteriseen edeltäjäänsä. Vuonna 1973 esiteltiin V8-moottori.

Jeep Pickup: 1947-1965 Jeep Pickupissa oli kolme metriä pitkä akseliväli ja lava. Pickup Jeep oli Willys-Overlandin ensimmäinen perinteisestä mallista poikkeava versio.

(Jeep) Willys Wagon: 1946-1965 Ensimmäinen “Wagon” -Jeep, josta tuli yleison suursuosikki.

Jeep FC 150/170 Pickup: 1957-1965 Jeepin työajoneuvo, joka osoitti toimivuutensa ja johon tehtiin hyvin vähän muutoksia elinkaarensa aikana.

Jeep Wagoneer: 1963-1983

Vuonna 1963 lanseerattu, myöhemmin SUV-kategorian edelläkävijäksi osoittautunut Jeep Wagoneer, oli ensimmäinen nelivetoinen auto, jossa oli automaattivaihteisto. Vuonna 1973 markkinoille tuotiin Quadra-Trac®, nelinopeuksinen, jatkuvalla nelivedolla varustettu tekninen ratkaisu.

Jeep Gladiator/J-Series Pickup: 1963-1987 Wagoneeria muistuttava Gladiator debytoi markkinoilla vuonna 1963. Gladiator-mallinimestä luovuttiin vuonna 1972.

Jeep Commando: 1967-1973 Commando oli reilun kahden ja puolen metrin akselivälillä ja “dauntless” (suom. peloton) V6-moottorilla varustettu Jeep. Mallista jalostettua Commando Hurst Special -versiota valmistettiin alle sata yksilöä ja siitä onkin tullut autoharrastajien himoitsema harvinaisuus.

Jeep Cherokee (SJ): 1974-1983

Autoista alkoi tulla yhä enemmän vapaa-ajan viettoon tarkoitettuja “huvitteluvälineitä”. Niinpä kaksiovinen Cherokee suunnattiin selkeästi nuoremmalle autoilusukupolvelle kuin Wagoneer. Sen keulaa koristi Gladiator-mallista tuttu etusäleikkö ja sen ulkonäköä sävyttivät erilaiset raita- ja väriyhdistelmät.

Jeep CJ-7: 1976-1986 Vuonna 1976 AMC esitteli CJ-7 -mallin. Se oli ensimmäinen ulkokuoreltaan olennaisesti erinäköinen Jeep 20 vuoteen. Auton akseliväli oli hieman pidempi kuin edeltäjissään, mikä mahdollisti lisätilan automaattivaihteistolle. Ensimmäistä kertaa Jeepiin oli tarjolla irrotettava kovakatto ja teräksestä valmistetut ovet. Mallia valmistettiin 10 vuoden ajan

Jeep CJ-8 Scrambler: 1981-1985 1981 esiteltiin Scrambler, CJ-7:n sisarmalli pidemmällä akselivälillä. Viralliselta mallinimeltään CJ-8 oli saatavilla joko kova- tai kangaskattoisena versiona. Valmistusmäärä jäi verrattain pieneksi, hieman alle 30 000 kappaleeseen, joten mallista on tullut keräilijöiden suosikki.

Jeep Grand Wagoneer: 1984-1991

Grand Wagoneer oli ensimmäinen “luksus-SUV”, jonka varusteluun kuului nahkaverhoilu, ilmastointi, stereo-radio, parannettu äänieristys ja puunnäköinen koristepanelointi kyljissä. Grand Wagoneerissa oli 5.9-litrainen V8 ja sen vetokyky oli luokkansa korkein.

Jeep Cherokee (XJ): 1984-2001 Seuraava kokonaan uusi Jeep -malli oli vuonna 1984 esitelty Cherokee (XJ). Siinä oli hybridikori jossa aikaisempi erillinen runko yhdistettiin kiinteäksi osaksi koria ja Quadra-Link -jousitus edessä. Cherokee oli 500 kiloa kevyempi, 10 senttimetriä matalampi ja 15 senttiä kapeampi sekä 53 senttiä lyhyempi kuin edeltäjänsä. Se oli saatavilla joko kaksi- tai nelivetoisena ja neliovisena. Tämä Cherokee malli dominoi maasturimarkkinoita vuosikausia. Cherokee Limited tuotiin vuonna 1988 ja 4-litrainen rivikuutosmoottori saapui vuonna 1989.

Jeep Wrangler (YJ): 1987-1996 Kehittyvä markkina kaipasi 1980-luvulla myös perinteisempää, mutta silti “life-style” -tarpeet täyttävää maasturia. Tähän kysyntään Jeep loi Wranglerin, joka esiteltiin vuonna 1983. Wrangleriin oli koottu parhaat palat edeltävistä Jeepeistä. Kori muistutti CJ-7:n avokoria. Mekaniikaltaan Wrangler oli lähempänä Cherokeeta kuin CJ-7:aa. Wranglerissa oli poikkeuksellisesti neliskulmaiset ajovalot. Wrangleria valmistettiin huima määrä, yli 630 000 kappaletta.

Jeep Comanche (MJ): 1986-1992 Cherokeen alustalle rakennettu ja samoilla varusteluilla maustettu Jeep Cornache oli pickup -malli, joka esiteltiin vuonna 1987.

Jeep Grand Cherokee (ZJ/WJ): 1993-2004 Grand Cherokee ilmestyi ihmisten tietoisuuteen poikkeavalla tavalla: se ajettiin rysäyttämällä seinän läpi Detroitin autonäyttelyssä vuonna 1992. Grand Cherokeessa oli ensimmäisenä SUV-mallina kuljettajan puoleinen turvatyyny ja se asetti uudet standardit mukavuudelle sekä maantie ajo-ominaisuuksille.

Jeep Wrangler (TJ): 1997-2006 Vuoden 1997 Wrangler (TJ) muistutti kovasti CJ-7 -mallia. Sen retrohenkinen ulkonäkö oli poikkeava. 80 % auton osista oli suunniteltu uudestaan. Jousitus oli vastaava kuin Grand Cherokeessa. Lisäksi autossa oli turvatyyny sekä kuljettajalle että etumatkustajalle. Malli jatkoi Jeep-perinteitä pyöreillä etuvaloilla, alaslaskettavalla tuulilasilla, irrotettavilla ovilla ja -katolla.

Wranglerista tehtiin kaksi lisäversiota: vuonna 2003 “maastokelpoisin Wrangler”, Wrangler Rubicon ja vuonna 2004 “pitkä Wrangler”, Wrangler Unlimited.

Jeep Grand Cherokee (WK): 2005-2010 Vuonna 2005 esiteltiin uudelleen muotoiltu Grand Cherokee, jossa oli entistä paremmat ajo-ominaisuudet, 5.7 -litrainen HEMI® V8 ja huippuluokan varustetaso.

Jeep Wrangler and Wrangler Unlimited (JK): 2007- Wrangler ja Wrangler Unlimited veivät eteenpäin Jeepin parhaita ominaisuuksia lisättynä uudella korilla, sisä- ja ulkotilojen muotoilulla, moottorilla, turvavarusteilla parantaen olennaisesti ajettavuutta, tilan tuntua, taloudellisuutta ja turvallisuutta.

Jeep Grand Cherokee: 2011- Vuonna 2011 esiteltiin täysin uusi Grand Cherokee, pyrkimyksenä tarjota täydellinen ajettavuus niin maantielle kuin maastoon. Grand Cherokeessa yhdistyi premium-luokan maantieajettavuus, Jeepin legendaariset off-road -ominaisuudet, parantunut polttoainetalous, maailmanluokan sisätilojen viimeistely, hienostunut ulkomuoto sekä huippuluokan turvallisuus ja tekniikka. Grand Cherokee on eniten palkintoja saanut SUV maailmassa.