Jenkkien tehokkaita poliisiautoja 2011-12: Voima olkoon kanssanne!

Kovaan käyttöön tehdyt takavetoiset Ford Crown Victoriat ovat vuosikaudet olleet erityisen suosittuja USA:n ja Kanadan poliisi- ja sheriffikunnan käsikassaroina. Ensi vuoden alkupuolella niiden tuotanto kuitenkin päättyy, joten korvaajakalusto on parhaillaan käytännön testeissä.

Pitäisitkö istahtamisesta nostalgiselle, mintun väriselle vinyylisohvalle komeiden värivalojen välkkeessä ja radion välittäessä illan "säätietoja"? Kun tämän jutun liikkuviin virkahuoneisiin pistetään sirra päälle ja majakkaan tulet, kannattaa kiltisti väistää ojan pientareelle. Muutoin tervehdykset "Freeze!" (Jähmettykää!) ja "Drop your weapons!" (Torrakot tonttiin!) saattavat tulla tutuiksi.

Amerikan suosituimpien poliisiautojen valmistajamerkkinä Ford onnistui kuittaamaan nopeimman kierrosajan radalla poliisiautokaluston vertailutestissä, jossa seulottiin uutta kalustoa Los Angelesin sheriffikäyttöön (LASD).

Fordin tulevassa, täysin uudessa Police Interceptor "jahti-sedanissa" sovelletaan nelivetoa ja 3,5-litraista EcoBoost V6 -tekniikkaa, jolla kuitattiin testeissä kuuden sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan. Kyseinen 365 hv vinkkelimoottori on varustettu kahdella turbolla ja suorasuihkutuksella, ja tuottaa 474 Nm väännön laajalla kierrosalueella.

- Nämä ovat erityisesti poliisikäyttöön rakennettuja autoja Yhdysvaltain ja Kanadan alueelle, kertoo johtaja Kevin Koswick Fordilta.

Selvennyksen vuoksi on aiheellista mainita, että sedan-malli tulee olemaan Ford Taurus, jota kutsutaan nimellä Police Interceptor Sedan, kun taas Ford Explorer tuntee virkapiireissä nimityksen Police Interceptor Utility.

Lisäksi Fordin vastaavalla perusmoottorilla eli 3.5 V6 Ti-VCT:llä varustettu Police Interceptor sedan nelivetoisena osoittautui testeissä ajo-ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään muita V6-kilpailijoita etevämmäksi niin jarrutustilanteissa, kiihtyvyydessä kuin kierrosajoissa testiradalla. Tehoa kyseisestä koneesta saadaan 280 hv, linkitettynä kuusiportaiseen vaihteistoon ja taka-ajotilanteita varten viritettyyn jousitukseen.

Ohjelmassa on myös ensi kertaa 3.7 V6 Ti-VCT -poliisimoottori, joka sekin kuittasi nelivetoisena nopeimman kierrosajan. Ratatestissä kyytiin laitetaan myös tavaratilaan 180 kilon painoinen, tositilannetta simuloiva laatikko, jonka vaikutusta ominaisuuksiin tarkastellaan (yleensähän tavaratilassa säilytetään hieman "evästä", ettei yllätys tule puun takaa). Nelivedon lisäksi tuleviin pohjoisamerikkalaisiin Ford-poliisiautoihin on tarjolla etuveto.

Uudet poliisimallit tulevat käyttöön vuoden 2012 alussa, kun poliisien suuressa suosiossa olleet 4,6-litraisella SOHC V8:lla toteutetut Ford Crown Victoriat jäävät pois, niiden tuotannon päättyessä. Moni virkavallan edustaja tulee kaikesta huolimatta varmasti kaipaamaan kovaan käyttöön tehtyjä takavetoisia Crown Victorioita, jotka eivät suotta ole niittäneet mainetta.

Chevroletin kilpailevaa, takavetoista poliisikalustoa edustaa yhtenä mallina täysin uusi Caprice PPV, joka ilmaantuu pikateille ja kaupunkien kujia valaisemaan jo 2011. Toisena mallistona on Impala.

Merkin uudemman aikakauden poliisiautoista yhtenä kuuluisana oli 1959 Biscayne-perusversio, johon sai variaatioita perus-rivikuutosesta aina 348-kuutiotuumaiseen V8-poliisimoottoriin, kun taas kunnian hetkiä koettiin Rapakon takana poliisivoimissa 1965, jolloin roteva 396 cid isolohko-V8 niisti pienempiään.

2011 Capricessa luotetaan kuusilitraiseen 355 hv V8:aan, joka toimii bensiinillä sekä E85:llä. Erikoisuutena on taloudellisuutta korostava sylinterien lepuutusjärjestelmä, jossa V8 toimii kevyellä kuormituksella vain neljällä sylinterillä. Capriceen saa lisäturvaksi kenttäoloihin tehokkaan lisäakun ja sen nelipyörälevyjarruissa on erityisen kovaa kulutusta sietävät jarrupalat.

Sitä paitsi, koska turvaverhot on tarkoitettu vain edessäistujille, voidaan autoon asentaa täyslevyinen väliverkko, asiakkaiden pitämiseksi niinsanotusti varaston puolella. Etuistuimina ovat pitkääkin työvuoroa pohjustaen "Officer Friendly Seats" eli komisarioystävälliset toppatuolit.

Dodge Chargerin  takavetoisissa poliisiversioissa oli vuonna 2009 teholtaan 368 hv Hemi V8, joka vääntää tervehenkiset 534 Nm.

Jostain syystä vuodeksi 2010 tehot putosivat nimellisesti 360 hevosvoimaan, vaikka esimerkiksi Challengerin teho nousi samanaikaisesti 379 hv tasolle. Teho pysyy 2011 samassa, ruudikkaassa luokassa. Chargeriin saa lisäksi 291 hv 3,6-litraisen Pentastar V6:n, valinnaisesti E85:llä toimivana Flex-Fuel -muunnelmana. Kuutosen maksimiväännöksi ilmoitetaan 352 Nm.

2011 Charger-poliisiversion kuljettajan istuin säätyy kuuteen suuntaan sähköllä. Kaikkiin kolmeen kilpailevaan merkkiin saa taakse toki tilattua vinyylipäällysteisen penkin. Fordiin ja Chevroletiin saanee tilauksesta myös etusohvan.

Poliisi-Charger hinnoitellaan kilpailukykyisesti esimerkiksi Crown Victoriaan ja Impalaan nähden. USA:n poliisi-Chargereista 75 % mylvii Hemi V8:n voimalla.

J. Peltonen