Joko kuulit? Porsche suunnittelemaan VW-ryhmän sportteja

Näyttää siltä, että Porsche siirtyy VW-ryhmän kaikkien merkkien urheiluautomallien kehityksen päävastuulliseksi suunnittelijaksi. Huiman, mutta loogisen vedon taustalla on VW-ryhmän aikomus tarkoituksenmukaistaa brändi- ja tuotekehitysrakennettaan.

Porschen kerrotaan siirtyvän VW-ryhmän kaikkien merkkien urheiluautomallien kehityksen päävastuulliseksi suunnittelijaksi. Päätöksen taustalla on VW-ryhmän aikomus tarkoituksenmukaistaa brändi- ja tuotekehitysrakennettaan. Vaikka Porsche onkin uusin tulokas VW-perheeseen, sen erityisosaaminen urheiluautojen kehittäjänä teki siitä luonnollisen valinnan etsittäessä oikeaa osaajaa ryhmän monien urheiluautomallien komponenttien suunnittelijaksi.

Aivan lähitulevaisuudessa päätöksellä ei ole suuria näkyviä vaikutuksia. Seuraava Porsche 911 ja toisen sukupolven Boxster/Cayman ovat jo lähestulkoon valmiit. Myös kolmikon Audi R8 (kuvassa), Lamborghini Gallardo ja Murciélago seuraajat on jo pitkälle suunniteltu. Samaten ns. Mimo-projekti, paremmin tunnettu nimillä Audi R5/VW Blue Sport/Porsche 550, on hiljattain siirretty Porschen kehitettäväksi.

Porschen versio Mimo-kolmikossa tullee sijoittumaan Boxster- ja Cayman-mallien alapuolelle. Sen voimanlähde on todennäköisesti nelisylinterinen, turboahdettu 1,9-litrainen bokserimoottori. Audi käyttänee 5-sylinteristä moottoria ja pyrkii sijoittamaan mallinsa TT:n ja R8:n välimaastoon. Volkswagenin versiolla aiheesta pyritään kosiskelemaan edullisempaa vaihtoehtoa etsiviä, ja siksi autossa käytettäneen monia komponentteja muista VW-malleista kulujen hillitsemiseksi.

H. Kuurio