Joule – eteläafrikkalainen sähköauto!

Kun puhutaan Afrikasta, mieleen tulevat ensimmäisinä nälänhätä, sorto ja sodat – ei niinkään tulevaisuuden tekniikka. Maanosan eteläisimmässä kärjessä on kuitenkin yritys Optimal Energy, jolla on tuotantovalmis sähköauto. Kobus Meiring (46) työntekijöineen on kehittänyt sähköautoa vuodesta 2005 alkaen. Tavoitteena on, että Joule-merkkisiä autoja liikkuu äänettömästi kolmen vuoden kuluessa eri maiden suurkaupungeissa.

Kun puhutaan Afrikasta, mieleen tulevat ensimmäisinä nälänhätä, sorto ja sodat – ei niinkään tulevaisuuden tekniikka. Maanosan eteläisimmässä kärjessä on kuitenkin yritys Optimal Energy, jolla on tuotantovalmis sähköauto.

Kobus Meiring (46) työntekijöineen on kehittänyt sähköautoa vuodesta 2005 alkaen. Tavoitteena on, että Joule-merkkisiä autoja liikkuu äänettömästi kolmen vuoden kuluessa eri maiden suurkaupungeissa.

Autosta on valmistettu neljä prototyyppiä, joista jokainen on hienosäädetty eri tavalla. Auto Bild sai kokeilla niistä kahta. Meiring tulee mukaan etumatkustajan paikalle, koska hän pitää autoa hyvin arvokkaana, kuin lapsenaan. Hän on myös innokas kuulemaan toimittajan mielipiteen.

Joule tekee vaikutuksen. Se näyttää täysipainoiselta autolta ja käyttäytyy kuin kunnolliselta sähköajoneuvolta voi odottaa. Ulkoasun perustana on eteläafrikkalaisen, aikaisemmin Jaguarilla työskennelleen Keith Helfetin luonnos, ja Zagato on vielä hionut sitä. Muotoilusta voi kiistellä, mutta autossa on runsaasti tilaa neljälle henkilölle, siisti ohjaamo ja sähköautolle tyypillinen ajodynamiikka.

Mwendwa Mutisya on 30-vuotias testausinsinööri ja yksi sadan ihmisen yrityksen 35 tummaihoisesta työntekijästä. Hän on kertonut ennakkoon Joulen tekniikan toiminnasta. 95 kilometrin ajon jälkeen varaustilan näyttö osoittaa vielä 35 prosenttia. Auto tuntuu aivan yhtä hauskalta kuin Nissan Leaf. Erona on kuitenkin se, että Leaf on jo ostettavissa, mutta Joulea ei saa vielä pitkään aikaan.

Meiring toivoo, että hän saa rahoituksen sarjatuotannon aloittamista varten. Tarkoituksena on valmistaa 50 000 autoa vuodessa uudella tehtaalla. Näin 85 prosenttia vietäisiin ulkomaille. Hinnaksi on kaavailtu noin 24 000 euroa, mutta kustannuksiin tulevat lisäksi akkujen leasingmaksut.

Projekti on maksanut tähän asti 26 miljoonaa euroa, ja siihen on saatu valtion rahoitusta. Meiring etsii nyt yhteistyökumppania Kiinasta ja Intiasta. Autoa on kuitenkin tarkoitus valmistaa Afrikassa.

Suunnitelma ei ole loppujen lopuksi niin outo kuin ensi kuulemalta vaikuttaa. Etelä-Afrikka on jo pitkään ollut autonvalmistusmaa. Volkswagenilla, Daimlerilla ja BMW:llä on siellä tehtaita. On kyllä totta, että sikäläinen energiahuolto ei ole kovin luotettavaa, ja ihmiset ovat saaneet tottua sähkökatkoihin. Lisäksi energia saadaan 90-prosenttissti hiilestä. Loput tuottaa yksi ydinvoimala. Toinen on suunnitteilla Fukushiman tapauksesta huolimatta. Meiring ihmetteleekin, miksi aurinkoenergiaa ja tuulivoimaa ei hyödynnetä enempää.

Joulesta on tarkoitus tehdä menestyvä vientituote. Markkinointijohtaja Diana Blake lupaa, että heidän myyntiperiaatteensa ovat automaailmassa ainutlaatuisia. Blake oli pitkään BMW:llä, ja toisin kuin Kobus Meiring hän tuntee alan jo vuosikymmenten ajalta. Hän on kaavaillut, että maailman suurkaupunkien keskustoihin perustetaan pieniä putiikkeja, joissa auton osto on elämys Apple Store –myymlöiden tapaan.

Jotta kaikki tämä ei jäisi van unelmaksi, Optimal Energy on hankkinut asiantuntemusta eri puolilta maailmaa. Litiumioni-akut tulevat Etelä-Koreasta, sisävarustelu Johnson Controlsilta Yhdysvalloista ja tehoelektroniikka Semikronilta Saksasta. Sarjavalmistus on tarkoitus aloittaa tähän erikoistuneen saksalaisen EDAG-yhtiön avulla.

Kun olemme palanneet koeajolta takaisin Kapkaupunkiin, pysäköimme Joulen latausta varten huvivenesatamaan. Ulkomaiset eivät kiinnitä autoon huomiota, mutta eteläafrikkalaiset jäävät tuijottamaan. Monet heistä ovat jo nähneet kuvia siitä ja kuulleet sen nimen.

Usko sähköautoon ei tunne rajoja, ja se on saavuttanut jo myös Afrikan. Joulen kehittäjät ovat rohkeita edelläkävijöitä ja heidän autonsa on yllättävän valmiin tuntuinen. He tarvitsevat kuitenkin kosolti onnea, jotta he pystyisivät kilpailemaan kolmen vuoden kuluttua muuta maailmaa vastaan.

Auto Bild

 

TEKNISET TIEDOT

Sähkömoottori * teho 75 kW * vääntömomentti 280 Nm * ilmajäähdytetyt litium-ioni -akut * varauskyky valinnan mukaan 24 tai 36 kWh * suurin toimintamatka 230 km * latauksen kesto enintään 8 tuntia * huippunopeus 140 km/h * renkaat 205/55 R 16 * pituus/leveys/korkeus 3960/1810/1680 mm * omamassa n. 1500 kg