Kadonneeksi väitetty supermaasturi on sittenkin olemassa!

Bell Aurens valmisti vuonna 2009 näyttävän piensarjaprototyypin 1960-luvun Land Rover Series II -mallista.

Kun paukkua on 212 kW/5400 r/min, voi sanoa 1795-kiloisen Bell Aurensin liikahtavan pirteästi.

Autolle on erikoista esimerkiksi se, että ohjaamo on siirretty metrin verran normaalista taaksepäin.

Se nimittäin mahdollistaa vähän isommankin moottorin sijoittamisen konepellin alle.

Lopputulos tuo mieleen 1920-30 -luvun vaihteen Bentleyt sekä saman aikakauden höyryveturit.

Väitettiin pitkään, ettei Bell Aurens Aqabaa olisi olemassa, mutta tässä se nyt tosiaankin on.

Pitkän etsimisen tuloksena Auto Bild selvitti yksilön kuuluvan elintarvikealan taholle, joka haluaa pysyä tuntemattomana.

Hänen kokoelmissaan on myös sellaisia merkkejä, kutem Morgan ja Bentley.

Aqabassa on ripaus loistokkuutta, kuten etuistuinten välinen jalopuinen säilytyslokero sekä kovakatto, jonka pystyy irrottamaan. Tosin paivana katon irrotus vaatii kaksi henkilöä.

Bell Aurens Aqaba liikahtaa 5-litraisen V8-moottorin (288 hv) voimin. Kahden metrin mittaisessa konepellissä on Morgan-henkiset louverit. Coventrylaisen JE Engineeringin virittämä 5.0 V8 juontuu Range Rover II:sta, jossa alkuperäinen iskutilavuus oli 4,6 litraa.

V8:ssa on kaksi kaasutinta, joka on Saksassa laillista, onhan Land Rover 109:n auton perusta valmistenumeroineen vuodelta 1968. Ilmansuodatin on pölyä sietävä öljykylpytyyppinen ja soundit saadaan maailmalle sivuputkien välityksellä.

Kun paukkua on 212 kW/5400 r/min, voi sanoa 1795-kiloisen liikahtavan pirteästi.

Ajotuntumia korostaa istuminen suoraan taka-akseliston päällä Morganin tapaan, mutta korkealla, kuten sotia edeltäneessä Bentleyssä.

Autossa ei ole ohjaustehostinta, joten haiuksia tarvitaan. Kaulasta ja perästä löytyvät lehtijouset.

Rolf Klein

Bell Aurens Aqaba
V8-bensiinimoottori edessä pitkittäin, kaksi SU-kaasutinta • öljykylpy-ilmansuodatin • 4978 cm³ • 212 kW/288 hv/5400 r/min • suurin vääntömomentti 480 Nm/3300 r/min • jatkuva neliveto, keskitasauspyörästön lukko (peräisin Defenderistä, jakosuhde 50:50) • 5-nop. käsivaihteisto, alennusvaihteisto (Defenderistä) • jäykät akselit ja lehtijouset e/t • levyjarrut e/t • renkaat 265/70 R 17• vanteet 9 x 17 • P/L/K 4420/1690/1880 mm • omamassa kovakaton kanssa 1795 kg • huippunopeus 168 km/h • vuosimalli 1968/2012 • hinta (2012) 235 000 euroa (Saksassa).