Katso, millainen on maailman oikeasti epäluotettavin auto

Briteillä on taito sekoittaa mustaa huumoria tosiasioihin. Sikäläinen vakuutusyhtiö Warranty Direct varoittaa automalleista, jotka saattavat viihtyä usein verstaalla. Tutkimus perustuu 50 000 yksittäistapauksen luotettavuusindeksiin.

Briteillä on taito sekoittaa mustaa huumoria tosiasioihin. Sikäläinen vakuutusyhtiö Warranty Direct varoittaa automalleista, jotka saattavat viihtyä usein verstaalla. Tutkimus perustuu 50 000 yksittäistapauksen luotettavuusindeksiin.

Englantilaiset koostivat "yhdeksi autoksi" eri automerkkien ja mallien komponentteja, jotka ovat altteimpia menemään rikki. Tuloksena luotiin otsikkokuvan kuvitteellinen automalli, todellinen vikojen ja häiriöiden pajalle vähän väliä kipittävä kumijalkainen kauhukammio!

Rullaavan vikoejn valtakunnan kuvitteelliseksi nimeksi annettiin Monster Mk1.

Jos ajateltaisiin laskennallisesti, Monster Mk. 1:n moottori rikkoutuisi kerran kahdessa kuukaudessa ja aiheuttaisi vuodessa keskimäärin 2 350 euron korjauskustannukset.

 

Tässä yksittäisiä brittien paikantamia harmin lähteitä, joista Monster Mk. 1 koostuu:

Moottori: MG TF. Sen moottori menee jollain tavoin rikki parin kuukauden välein ja korjaaminen maksaa keskimäärin 23 50 euroa vuodessa.

Jarrut: Audi A8. Vakuutusyhtiötietojen mukaan yksi viidestä A-kasista joutuu vuosittain jarrukorjaukseen.

Akselistot ja voimansiirto: BMW M3. Tietojen mukaan 40 % kaikista joutuu Britanniassa vuoden sisään korjauksiin.

Vaihteisto: Land Rover Freelander. 20 % kärsii vuosittain vaihteistoon liittyvistä harmeista.

Sytytysjärjestelmä: Mercedes-Benz Vito. Sytytys pätkii. Britit eivät mainitse tarkempaa mallia.

Sähköjärjestelmä: Renault Mégane. Sähköt reistailevat vuosittain yli 40 prosentissa.

Ilmastointilaite: Seat Alhambra. Yksi kahdeksasta kärsii vuosittain ilmastoinnin vioista.

Lämmityslaite: Seat Toledo. Kärsii lämmityslaitevioista.

Ohjaus: Volvo C70. Avoautossa esiintyy ongelmia ohjauksen suhteen.

Moottorin pätkiminen: Alfa 159. Johtuu yleensä liiallisessa kaupunkiajossa tukkeutuneesta hiukkassuodattimesta.

Ohjaustehostin: BMW Z4. Sähköinen ohjaustehostin toimii sitä nihkeämmin, mitä korkeampi ulkolämpötila.

Kangaskaton suojakate: BMW Z4. Katon suojakate mahdollistaa sadeveden pääsyn hydrauliyksikköön; aiheuttaa ruostetta ja katon toimimattomuutta. Korjaus edellyttää koko katteen uusimisen.

Maalipinta: Ford S-Max. Maalipintaa tulee käsitellä silkihansikkain, muutoin voi tulla naarmuja esimerkiksi konepeltiä avattaessa.

Lämmitettävä tuulilasi: Ford S-Max. Lämmitettävää tuulilasia joutuu välillä talvella raaputtamaan jäästä, koska lämmitys ei toimikaan. Edellyttää lasin vaihtoa.

Ruoste: Olipa sitten kyseessä Citroën, Ford, Mazda tai Mercedes-Benz, ruoste vaanii koreissa. Erityisesti ruoste vaanii 5–10 vuoden ikäisiä autoja, kuten Mercedesin E-sarjalaisia (2004– ) sekä Mazda 6 -mallia (2003).

Ruoste vaivaa uudempiakin, kuten 2006-mallista Ford C-Maxia. Mercedesillä ja Mazdalla oli muutamien vuosien aikana ongelmia ovien ruostumisen kanssa, syynä sovellettu peltien stanssaustekniikka.

 

Auto Bild