Katso tästä, onko oma autosi ruostepommi!

Suomen autokannan keski-ikä on jälleen nousussa, ja autojen korit joutuvat kestämään kulutusta yhä pidempään. Merkittävä osa suomalaisesta autokannasta on vuosimallia 1998 – 2005. Auton alustan ruostuminen on kuitenkin yleinen ilmiö jo muutaman vuoden ikäisissä autoissa. Syynä on alustan takaosan usein lähes täydellinen massaamattomuus.

Suomen autokannan keski-ikä on jälleen nousussa, ja autojen korit joutuvat kestämään kulutusta yhä pidempään. Merkittävä osa suomalaisesta autokannasta on vuosimallia 1998 – 2005. Auton alustan ruostuminen on kuitenkin yleinen ilmiö jo muutaman vuoden ikäisissä autoissa. Syynä on alustan takaosan usein lähes täydellinen massaamattomuus.

Korirakenteissa on joissakin tapauksissa sinkkikerros joka taistelee ruostumista vastaan, mutta varsinkin monissa japanilaisissa ja korealaisissa autoissa se on usein ollut suomalaisiin oloihin liian ohut ja kulunut nopeasti pois. Aina sinkkiä ei ole lainkaan, vaan rakenteita suojaa ainoastaan maalipinta ja mahdollisesti tehdasvaha.

Auton alusta säilyy ikään katsomatta mainiossa kunnossa kaikissa käytetyissä autoissa, joihin on teetetty tehtaan käsittelyä täydentävä ruostesuojaus. Siellä, missä suolaus on vähäisempää, autojen alustat ovat ratkaisevasti paremmassa kunnossa. Alustan lisäksi ruostetta saattaa kuitenkin esiintyä myös ovien ja luukkujen saumoissa, kynnyskoteloiden sisäosissa ja joissakin muissa korirakenteissa. Nämä tapaukset ovat usein malli- ja vuosimallikohtaisia, mutta voivat ilmetä myös kokonaisessa mallisukupolvessa.

Pääsääntöisesti Audi, Saab, Seat, Skoda, Volkswagen ja Volvo ovat merkkejä, joiden suhteen ruostumisesta suurta syytä huoleen ei ole. Alle 10-vuotiaista merkeistä myös BMW, Opel, MB, Mitsubishi, Renault ja Subaru ovat pääsääntöisesti hyvin ruostesuojattuja maassamme.

Alkavaa alustan takaosien ruostumista sen sijaan ilmenee jo 5 vuotta vanhassa Toyota Avensiksessa, 6-vuotiaissa Nissan Primera Wagoneissa ja Suzuki Swiftissä, 8-vuotiaassa Ford Mondeo farmarissa, 9-vuotiaissa Renault Clioissa ja Nissan Almerassa sekä 11-vuotiaissa Opel Astroissa.

Vuosimallien 1998 – 2001 pahiten ruostuvat automallit Suomessa ovat:

1) Hyundai Accent

2) Ford Focus

3) Ford Mondeo

4) Mercedes-Benz E-sarja

5) Nissan Almera

Saman ikäisistä malleista korroosiota vastaan taistelivat parhaiten Audi A4, Volvon 70-sarja ja Saab 9-5. Vuosien 2000 - 2001 malleista myös Citroën C5, Renault Laguna, VW Golf, Skoda Octavia ja Toyota Corolla pärjäävät kohtuullisen hyvin ruostetta vastaan.

Vuosituhannen alun jälkeen ruostesuojausta on huomattavasti parannettu monien merkkien osalta Suomessa, mutta ruostuminen on edelleen suuri ongelma autonvalmistajien keskuudessa.

Vuosimallien 2002 – 2005 pahiten ruostuvat automallit Suomessa ovat:

1) Chevrolet Trans Sport

2) Mazda 6

3) Ford Focus

4) Hyundai Santa Fe

5) Kia Picanto

6 – 9-vuotiaiden autojen ruostumisherkkyydessä on suuria eroja. Myös tämän ikäiset Audi A4, Volvo 70-sarjan sekä Volkswagen Golf -mallit osoittavat hyvää kestävyyttä ruostetta vastaan. Niiden lisäksi BMW 5-sarja, Nissan Micra, Renault Megane ja Volvo 40-sarja menestyvät keskivertoa paremmin.

Harry Kuurio

Lähteet: A-Katsastus, K1-katsastus, Vi Bilägare, Ruotsin Korroosioinstituutti.