Katu-Mazdan 1650 hevosvoimaa ovat 73-vuotiaalle omistajalle luonnollinen asia

Kuvassa näkyvää arvokasta 73-vuotiasta amerikkalaisherraa kutsutaan nimellä Honest George, me voimme kutsua häntä vaikka Rehelliseksi Reiskaksi.

Honest George kyllästyi 17 vuoden päivittäisen käytön jälkeen sinänsä erittäin pirteästi kulkevaan 1980-luvun alkupuolen Mazda RX-7:äänsä, jota vauhditti turboahdettu 355-kuutiotuumainen Chevroletin pikkulohko-V8.

Hän toi autonsa Nelson Racing Engines -virityspajalle, jossa päätettiin tehdä asialle jotakin hätkähdyttävää.

Reseptiksi löytyi Nelsonin oma konsepti, kahdella turbolla terästetty 427sbc Hot Rod Series -isolohko-V8. Moottorin jatkeeksi pultattiin Mike's Transmissionin rakentama TH-400 -automaattivaihteisto sekä Moserin 9-tuumainen perä.

Tehoa Mazdasta saadaan nyt enemmän kuin koskaan. Voi sanoa 1 650 hevosvoiman olevan Rehellisen Reiskan uusi mieliaihe.

Jotta moottori ei kävisi liian kuumana, Mazdaan asennettiin kaksi jäähdytintä, joista toinen on varsinainen vedenjäähdytin ja toinen lisäjäähdytin. Turbon seuraksi asennettiin ahtoilman jäähdytin ja TH-400 sai öljynjäähdyttimen.

Autoon rakennettiin samalla tuplat polttoainesäiliöt, joista toiseen tankataan 91-oktaanista perusbensiiniä ja toiseen 116-oktaanista kilpapolttoainetta.

Moottorissa hyödynnetään 91-oktaanista määrättyyn ahtopainerajaan asti, jonka jälkeen siirrytään automaattisesti käyttämään 116-oktaanista.

Korirakennetta jouduttiin jäykistämään asianmukaisesti täyden, kromimolybdeenista valmistetun turvakehikon avulla.

Myös sähköt vedettiin läpikotaisin uusiksi. Kaapelit ovat Ron Francisin hyväksi koettua hot rod -laatua.

 

Jos siis ajat Jenkeissä ja viereesi pysähtyy liikennevaloissa sininen 1980-luvun alun Mazda RX-7 puikoissaan hymyilevä 73-vuotias omistaja, ei välttämättä kannata lähteä kisaamaan.

 

 

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: Nelson Racing Engines