Katumaasturin hybridiversio Suomeen helmikuussa

Toyota muutti runsaat 20 vuotta sitten automaailmaa esitellessään RAV4-katumaasturin. Vuonna 1994 RAV4-mallia myytiin 53 000 kappaletta, mutta vuonna 2013 myyntivolyymi oli kymmenkertaistunut.

Uusi keulamuotoilu antaa RAV4:lle voimakkaamman olemuksen, jonka LED-ajovalot viimeistelevät. Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy uuteen helmapaneeliin, joka tuo ulkonäköön virtaviivaisuutta.

Yhteensä RAV4-mallia on myyty yli 6 miljoonaa autoa, joista noin 1,5 miljoonaa Eurooppaan. Nyt Toyota tuo ensimmäisenä autonvalmistajana aivan uutta tähän segmenttiin.

Uudessa RAV4 Hybridissä yhdistyvät 2,5-litrainen bensiinimoottori, hybridiyksikkö sekä nelivetoversioissa myös taka-akselin sähkömoottori. Järjestelmä tuottaa huipputehoa 145 kW (197 hv), joka takaa kiihtyvyyden 8,7 sekunnissa 0–100 km/h.

Sähköinen neliveto tuottaa lisäturvaa ja pitoa liukkailla ajopinnoilla. Lisäksi autolla voi vetää 1650 kg jarrullista perävaunua. Kuorman vetäminen on helppoa ja turvallista heilahduksia tasoittavan Trailer Sway Control -järjestelmän ansiosta. Hybriditekniikka ei siis sulje pois yhtäkään RAV4:n perusvahvuuksista.

Hybridiversion julkistaminen tapahtuu samanaikaisesti uudistuvan RAV4 -malliston kanssa. Ulkomuotoilu ja sisädesign sekä teknologia- ja turvavarustelu viedään uudelle tasolle.

Uusi keulamuotoilu antaa RAV4:lle voimakkaamman olemuksen, jonka LED-ajovalot viimeistelevät. Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy uuteen helmapaneeliin, joka tuo ulkonäköön virtaviivaisuutta. Takavaloumpiot on muotoiltu uudelleen, ja uusi takapuskuri ilmentää mallin vahvaa luonnetta.

Sisätiloissa materiaalien laadukkuutta parannettiin merkittävästi. Äänieristysmateriaaleja on käytetty laajemmalla alueella tie-, rengas- ja moottoriäänien tehokkaammaksi vaimentamiseksi. Tunnelmaa kohentaa lisäksi uusi mittaristo, jonka yhteydessä on TFT-värinäyttö.

Uuteen teknologiavarusteluun kuuluu esimerkiksi 360º panoraamanäyttöjärjestelmä. Se auttaa kuljettajaa näkemään myös tavanomaisempien etu- ja takakameroiden katvealueille jäävät kohteet autoa ahtaissa paikoissa ajettaessa.

Uuden RAV4-mallin turvavarustelu täydentyy Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteiden myötä. Pre-Collision System (PCS), kaistavahti (LDA), kaukovaloautomatiikka (AHB) ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA) ovat esimerkkejä näistä varusteista.

Niiden lisäksi RAV4:ään tulee saataville aktiivinen vakionopeudensäädin ja kattavampi Pre-Collision Plus -järjestelmä, joka toimii kymmenen kilometrin tuntinopeudesta aina auton huippunopeuteen saakka ja kykenee hiljentämään vauhtia jopa 40 km/h.

Lisäksi Pre-Collision Plus -järjestelmä pystyy havainnoimaan myös mahdollisia törmäyksiä jalankulkijaan, jolloin automaattinen jarrutustoiminto toimii 10 - 80 kilometrin tuntinopeuksissa.

Hybridiversion alustava yhdistetyn ajon hiilidioksidipäästöarvo on 115 g/km, mikä tarkoittaa 4,9 l/100 km polttoaineenkulutusta. Tarjolle tulee myös uusi kaksilitrainen, 143-hevosvoimainen turbodiesel. Lisäksi 2,0 Valvematic -bensiinimoottorin ominaisuuksia on hiottu. Tämän moottorin yhteyteen saa käsivaihteiston lisäksi Multidrive S -automaatin.

Uusi RAV4 esitellään Suomessa alkuvuonna 2016.