Katumaasturisuosikki Honda CR-V:n uusi sukupolvi

Maailman suosituin katumaasturi siirtyy nyt Euroopassa uuteen sukupolveen. Ensimmäistä kertaa Honda CR-V:n historiassa sen bensiinimoottoriset mallit saa myös 7-paikkaisina.

Honda CR-V
Honda tuo nyt ensimmäistä kertaa hybriditekniikkansa saataville katumaasturiin Euroopassa.

Korin mittojen osalta CR-V on kasvanut varsin vähän. Etenkin pidempi akseliväli ja leveämpi kori kasvattavat matkustamoa merkittävästi aiempaan malliin nähden. CR-V:n kolmannella istuinrivillä on yllättävän paljon jalka- ja pääntilaa. Erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, että taaimmaisille istuimille pääsee helposti.

Myös tavaratila on entistäkin suurempi, sillä se on korkea ja pidempi kuin ennen. Kaksitasoinen lattia helpottaa lastaamista. Takaluukun voi avata ja sulkea käsin koskematta, ja sen avauskulma on säädettävissä.

Ulkoisesti CR-V on tyylikkäämpi ja voimakkaampi kuin ennen. Lokasuojat erottuvat selvästi korista, ja korin taitteet ovat jyrkempinä aiempaa aggressiivisempia. Veistokselliset etu- ja takapuskuri sekä suojattu moottorin alaosa ja korin pohja tekevät CR-V:stä yhden luokkansa aerodynaamisimmista malleista. Aktiivisesti toimiva jäähdyttimen säleikkö alentaa osaltaan polttoaineenkulutusta. Ohuemmat etupilarit puolestaan parantavat näkyvyyttä etuviistoon.

Moderni sisustus viestittää uuden CR-V:n suuria tiloja. Kojelaudassa on kaksi 7-tuumaista näyttöä, joihin on koottu kaikki tieto. Katkaisimien määrää on vähennetty, ja ne on koottu entistä paremmin kuljettajan ulottuville.

Nyt myös hybridinä

Honda tuo nyt ensimmäistä kertaa hybriditekniikkansa saataville katumaasturiin Euroopassa. Uuteen CR-V:hen saa Hondan Intelligent Multi Mode Drive -hybridijärjestelmän (i-MMD). Siinä on 2,0-litrainen Atkinson-periaatteella toimiva bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Perinteisen vaihteiston sijaan i-MMD-järjestelmässä käytetään kiinteitä välityssuhteita polttomoottorin ja sähkömoottoreiden sekä vetopyörästön välillä. Näin voima saadaan siirrettyä tehokkaasti ja joustavasti eteenpäin.

Toisena moottorivaihtoehtona on 1,5 VTEC Turbo, joka on tehokas ja taloudellinen. Voima välitetään joko 6-portaisen manuaalivaihteiston tai CVT-automaattivaihteiston kautta.

Molemmat moottorit saa sekä etuvedon että edelleenkehitetyn nelivedon kanssa. Hondan uusi Real Time AWD, jossa on Intelligent Control System, tekee CR-V:stä aiempaa etevämmän maastoajossa. Siinä auttaa myös kaikissa malleissa 208 millin maavara, joka on 38 mm suurempi kuin ennen.

Uuden Honda CR-V:n toimitukset alkavat kesän jälkeen 1,5 VTEC Turbo -malleilla. CR-V Hybridin myynti alkaa ensi vuoden alkupuolella.