Kaunis Citroën Ami täyttää 50 vuotta

Citroënin Ami 6 oli tarkoitettu täyttämään aukkoa ”kansanauton ” eli 2CV-mallin ja edustusluokan DS:n välillä. Uutuusmallin suunnitteli Citroënin oma muotoilija Flaminio Bertoni – mies joka löytyi myös Traction Avantin, 2CV:n ja DS:n takaa. Uuden auton erityisenä kohderyhmänä olivat naisasiakkaat, mitä ilmensi myyntilause ”Pour vous Madame”. Auto osoittautuikin välittömästi myyntimenestykseksi, sillä sen saloon- ja syyskuussa 1964 esiteltyä farmarimallista estate- versiota myytiin yhteensä 1 039 384 kappaletta. Ami 6 oli jopa Ranskan eniten myyty automalli vuonna 1966.

Citroën Ami 6 oli tarkoitettu täyttämään aukkoa ”kansanauton ” eli 2CV-mallin ja edustusluokan DS:n välillä. Uutuusmallin suunnitteli Citroënin oma muotoilija Flaminio Bertoni – mies, joka löytyi myös Traction Avantin eli gangsteri-Citikan, 2CV:n sekä DS:n takaa. Uuden auton erityisenä kohderyhmänä olivat naisasiakkaat, mitä ilmensi myyntilause ”Pour vous Madame”.

Auto osoittautuikin välittömästi myyntimenestykseksi, sillä sen saloon- ja syyskuussa 1964 esiteltyä farmarimallista Estate-versiota myytiin yhteensä 1 039 384 kappaletta. Ami 6 oli jopa Ranskan eniten myyty automalli vuonna 1966.

Ami 6:n omintakeisin muotoilupiirre oli takaviistoon kaartuva takalasi. Teknisesti malli perustui 2CV:n alustaan. Voimanlähteenä palveli kuuluisa ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen moottori, jonka iskutilavuus oli 602 cm3 ja joka kehitti alussa 22 hevosvoiman tehon. Myöhemmin teho nousi 35 hevosvoimaan. Nelivaihteinen Ami 6 kulutti polttoainetta 6 litraa 100 kilometrillä ja saavutti 106 kilometrin huippunopeuden.

Autoalan lehdistössä Ami 6 –mallia kiiteltiin paitsi jäljittelemättömästä ulkonäöstä, myös ajo-ominaisuuksista, mukavuudesta ja laadukkuudesta. Sedan- mallisen saloonin matkustamo oli väljä ja tilava. Estate-versio oli 396 senttimetriä pitkä, mutta kompaktista koosta huolimatta auton kantavuus oli kunnioitettavat 320 kiloa. Malli-ikänsä lopulla Ami 6 esiteltiin myös Club-versiona, jonka tunnisti neljästä pyöreästä ajovalosta. Alkuperäisen Ami 6:n korvasi vielä Ami 8 –malli.

Ami 6:n valmistus merkitsi alkua myös Citroënin Rennes-La-Janaisin tehtaille, joka nykyisin on yksi valmistajan merkittävimpiä. Tehdas on valmistanut Ami 6-, Ami 8-, GS/GSA-, Visa-, BX-, XM-, Xantia-, Xsara-, C5- ja C6-malleja.

Ami 6:n 50-vuotismerkkipäivää juhlistetaan tehtaalla 8. kesäkuuta. Tuolloin Rennes-La-Janais'sta alkaa Ranskan Amiclubin organisoima matka-ajo, jossa on mukana Ami 6-, Ami 8-, Ami Super – ja M35-mallisia autoja. 14-osaisen reitin pituus on yhteensä 2600 kilometriä.