Käykö kateeksi? 16-vuotiaana auton rattiin ja laillinen huippunopeus 100 km/h!

Saksassa on mahdollista päästä jo 16-vuotiaana ajamaan autoa. Ei tosin ”ihan oikeaa”, mutta periaatteessa kyllä ihan täysin oikeaa, sillä kyseessä on esimerkkitapauksessa aito Seat Ibiza. Siihen tosin suoritetaan määrättyjä muutostöitä.

Moottoritehoa rajoitetaan elektronisesti, joten auto on kolmipyöräisenäkin mutkissa suurimmalla 90–100 km/h nopeudella yllättävän vakaa ajettava.​
Moottoritehoa rajoitetaan elektronisesti, joten auto on kolmipyöräisenäkin mutkissa suurimmalla 90–100 km/h nopeudella yllättävän vakaa ajettava.​

Kuusitoistavuotiaalle sopivassa Seat Ibizassa on periaatteessa vain kolme pyörää (takana on kaksoispyörä) ja tehoa siinä on vain 20 hevosvoimaa. Tämän Ibizan huippunopeudeksi kerrotaan 100 km/h, joka riittää turvalliseen liikennöintiin ilman jalkoihin jäämistä esimerkiksi lähtiessä liikkeelle risteyksissä.

Saksan Dösingenissä rakennetussa Seat Ibizassa ei ole tavanomaista taka-akselia, vaan pellitetyt pyöräkotelot sekä kaksi toisiaan lähellä sijaitsevaa takapyörää.

Ellenatoriksi kutsuttu Seat Ibiza saattaa aluksi näyttää hassunkuriselta, mutta tällä autolla on aivan tietty tarkoitus. Sen avulla saksalaisella A1-moottoripyöräkortilla pääsee ajamaan jo 16-vuotiaana autoa.

A1-kategoria mahdollistaa Saksassa ajamisen paitsi 125-kuutioisilla kevytmoottoripyörillä, myös kolmipyöräisillä, maksimissaan 15 kW (noin 20 hv) tehoisilla ajoneuvoilla.

”Koska taka-akselilla raideleveys on vain 46,5 cm, tämä Seat Ibiza luetaan kolmipyöräiseksi”, selventää Ellenatorin rakentaja, autopeltiseppä Wenzl Ellenrieder, joka rakensi Ibizan pojalleen.​
”Koska taka-akselilla raideleveys on vain 46,5 cm, tämä Seat Ibiza luetaan kolmipyöräiseksi”, selventää Ellenatorin rakentaja, autopeltiseppä Wenzl Ellenrieder, joka rakensi Ibizan pojalleen.​
Vasemmalla vakio Seat Ibiza, oikealla kapealla taka-akselin raideleveydellä toteutettu versio, jolla 16-vuotias saa ajaa laillisesti Saksassa.​
Vasemmalla vakio Seat Ibiza, oikealla kapealla taka-akselin raideleveydellä toteutettu versio, jolla 16-vuotias saa ajaa laillisesti Saksassa.​
Tässä Seat Ibizassa on jotain huomattavan erikoista. Katsohan tarkemmin takapyöriä...​
Tässä Seat Ibizassa on jotain huomattavan erikoista. Katsohan tarkemmin takapyöriä...​

”Tällainen oikea auto on valtavan paljon turvallisempi verrattuna mopoautoihin tai kaksipyöräisiin”, hän täsmentää.

Seat Ibizan normaalit turvavarusteet, kuten airbagit tai ajonestojärjestelmä toimivat muutostöiden jälkeenkin aivan normaalisti.

Moottoritehoa rajoitetaan elektronisesti, joten auto on kolmipyöräisenäkin mutkissa suurimmalla 90–100 km/h nopeudella yllättävän vakaa ajettava. Seat Ibizassa sovellettu raideleveyden kavennus on nyt patentoitu ja saanut TÜV-hyväksynnän.

Muutostyöt tavallisesta Seat Ibizasta kolmipyöräiseksi vievät kaksi vuorokautta ja maksavat Saksassa 4500 euroa. Muutostöiden piiriin lukeutuvat Seat Ibiza, Skoda Fabia sekä Volkswagen Polo, eivätkä ne saa olla viittä vuotta vanhempia.

Wenzl Ellenrieder on tähän mennessä valmistanut jo kaksitoista Ellenatoria. ja lisää on tulossa. Hänen mukaansa ”nuorison imagoasiat ovat VW-konsernille erittäin tärkeitä”.

Saksalaisen uuden auton ostajan keski-ikä on tällä hetkellä 53 vuotta.

 

Matthias Moetsch