Käytetty BMW X3 Saksasta 8000 eurolla – kyllä, se on mahdollista

Kompaktin katumaasturi X3:n ensimmäisen sukupolven myynti alkoi Saksassa vuoden 2004 alussa. Aivan aluksi moottorivaihtoehtoina olivat 3.0-litrainen rivikuutonen (231 hv) sekä 204 hv turbodiesel.

Myöhemmin samana vuonna ilmestyi suosituksi noussut kaksilitrainen 150 hv turbodiesel, joka voi olla ainakin periaatteessa kiinnostava vaihtoehto.

Saksan markkinoilla noin neljänneksessä X3-malleista on konepellin alla kuusisylinterinen rivi-turbodiesel 3.0d (204 hv/150 kW), jollaisen Auto Bild testasi käytettynä. Noin 9 % malleista on varustettu kahden turboahtimen 3.0sd-dieseltekniikalla (286 hv).

Bensiiniversioita (150-272 hv) oli noin 7–9 % kaikista, ja niistä noin puolet on varustettu 218-hevosvoimaisella 2.5si-tekniikalla.

Ensimmäisen sukupolven käytetty X3-testiyksilömme on rekisteröity syyskuussa 2004. Matkamittariin on ehtinyt kertyä vasta kiinnostavan vähäiset 94 000 km.

Testiyksilön pyyntihinta on 13 590 euroa. Sen vaihteistona on 3.0d-moottorin yhteydessä kuusiportainen manuaali.

Yksilön istuinverhoilu osoittautuu BMW:n Sensatec-vinyyliksi. Se on helposti pestävää, mutta siihen muodostuu iän myötä helposti murtumia. Onneksi autossa on istuinlämmittimet, ettei tarvitse istua jääkylmällä pinnalla talvella.

Turvavarustukseen kuuluvat etu-, sivu- ja pääturvatyynyt sekä ESC. Ilmastointilaite on tietenkin mukana.

Testin aikana X3:n iso turbodiesel käy miellyttävästi. Vaihteisto, ohjaus ja kytkin toimivat yhtä juoheasti kuin tältä merkiltä sopii odottaakin. Vain vuoden 2004 ensiasennusrenkaat ovat ehtineet kovettua ja pitävät meteliä.

Testiyksilö ei myöskään liiemmin kallistele mutkissa.

Sisätiloissa nautitaan selkeästä kojelaudasta, mutta muoviosat ovat jo alkaneet ikävästi natista. Edelleen siisteinä pysyneet etuistuimet ovat mukavat ja helpposäätöiset.

Teknisiin miinuksiiin lukeutuu moottorin voimakas öljynkulutus, jonka lisäksi kaikki apurungon komponentit ja taka-akselisto ovat ruosteen peittämät.

Jarrulevyt ovat joka pyörässä täysin kulumisrajalla. Takajouset on pienenä plussana kuitenkin uusittu äskettäin. Lisäksi koripellit vaikuttavat olennaisen naarmuttomilta.

Auto Bildin loppulausumana: vaikka tämä X3-yksilö on jo ehtinyt seistä ikuisuuden jälleenmyyjällä, ei myyjällä vaikuta olevan halukkuutta neuvotella hinnasta. Siksi kannattaa jatkaa mieluummin etsimistä, sillä valinnan varaa riittää.

Jopa 8000 euron pintaan saattaa löytää enemmän ajetun yksilön, jos riittää intoa käydä kaikki läpi.

Moottori

Turboahdettu rivikuutonen/edessä pitkittäin

Venttiilit/Nokka-akselit

4 per sylinteri/2

Iskutilavuus

2993 cm3

Suurin teho

150 kW (204 hv)/4000 r/min

Suurin vääntömomentti

410 Nm/1500 r/min

Huippunopeus

210 km/h

0-100 km/h

8,2 s

Vaihteisto/Vetotapa

6-nop. man./neliveto

Polttoainesäiliö/polttoaine

67 l/diesel

Pituus/leveys/korkeus

4565/1853/1674 mm

Tavaratila

480-1560 l

Omamassa/kuorma

1910/440 kg