Kesän vihreät kukkahattu-uutuudet hersyttävät – katso kuvat

Kesällä kaikki on vihreämpää – myös autouutuudet. Esittelemme 3 hauskaa sähköautokonseptia, jotka edustavat ekoautoilun ääripäätä.

Kesällä kaikki on vihreämpää – myös autouutuudet. Esittelemme 3 hauskaa sähköautokonseptia, jotka edustavat ekoautoilun ääripäätä.

Otsikkokuvassa esiintyvä Changan Green-I on kiinalaiskonsepti, joka liikkuu sähkömoottorein. Pituutta tällä vekkulilla ilmestyksellä on vain 3,2 metriä, mutta tilaa luvataan sisällä olevan kuitenkin 2+2 järjestelyn mukaisesti, eli 4 hengelle. Toimintasäteeksi kerrotaan 160–200 kilometriä yhdellä latauksella, ja pikalatauksen avulla saavutettavan 80 prosentin varaus alle 10 minuutissa.

Kuinka tämä tapahtuu, jää hämärän peittoon. Varmaa kuitenkin on, että autossa on valmius muun muassa lainelaudan kuljetusta varten (Kiinassa lainelautailu luonnistuu Hainanin saarella). Valmistajan mukaan Green-I on tulevaisuuden elämäntapa-auto, mutta milloin tämä tulevaisuus on todellisuutta, jää vielä epäselväksi.

Toinen kiinalaisvalmistaja SAIC, eli Shanghai Automotive Industry Corporation, menee viherryksessään vielä pidemmälle. SAIC YeZ on sekin konsepti, mutta tässä golf-kärryn, Retu Kivisen auton ja avoauton epätodellisessa yhdistelmässä on tilat vain kahdelle matkustajalle.

Mullistavinta laitteessa ei kuitenkaan ole ulkomuoto, vaan toimintaperiaate. Kattoon on nimittäin muotoiltu aurinkokenno, ja YeZ käyttää keinotekoista fotosynteesiä voimanlähteenään. Auto siis poistaa ilmasta hiilidioksidia ja tuottaa siihen happea. Lisäksi YeZin pyöriin on liitetty pienet tuuliturbiinit tuottamaan energiaa.

SAIC uskoo keinotekoisen fotosynteesin olevan totta vuoteen 2030 mennessä.

Käytännössä pisimmällä kolmikosta lienee kuitenkin eurooppalaisittain tuttu Smart. Smart Forspeed on 900 kiloa painava toimintavalmis täyssähköavoauto, jossa on 48 hevosvoimaa ja 120 Nm vääntöä. Minkäänlaista kuomua tai kattoa ei tähän kaksipaikkaiseen ole saatavana, sen sijaan lattiasta löytyy 2 tulppaa, josta mahdolliset sadevedet voi laskea ulos.

Sähkö varataan 16,5 kilowatin litium-ioniakustoon, jonka täyteen lataaminen normaalista 220 voltin verkkovirrasta kestää 8 tuntia. Toimintasäde on noin 100 kilometriä ja huippunopeus 120 km/t. Smart ei ole toistaiseksi vahvistanut Forspeedin tuotannon aloittamista, mutta valmistajan ympäristöystävällisen imagon tuntien se voi olla jopa mahdollista.

Kuvasimme kolmikon Shanghain kansainvälisillä automessuilla loppukeväällä.

Teksti ja kuvat: Harry Kuurio