Keskiluokan avoautot ympäriajotestissä – asialla ADAC

Saksalaisen ADAC:n viime vuonna tekemässä ympäriajotestissä VW Golf Cabrio ei pärjännyt odotetusti. Auto Bild kertoo, miten avoautossa istutaan turvallisimmin onnettomuustilannetta silmällä pitäen.

Avoautojen korin staattinen turvallisuus oli keskeisessä asemassa, eli toisin sanoen kuinka suuri selviytymistila matkustamoon jää A-pilareiden taipuessa.​
Avoautojen korin staattinen turvallisuus oli keskeisessä asemassa, eli toisin sanoen kuinka suuri selviytymistila matkustamoon jää A-pilareiden taipuessa.​

Avoautokausi alkaa olla Suomen kesässä olla parhaimmillaan, elleivät sitten sadekuurot hetkellisesti pilaa asetelmia. On hyvä palauttaa mieleen Saksan autoliiton ADAC:n tekemä keskikokoisten avoautojen ympäriajotesti.

ADAC muistuttaa, etteivät avoautossa istujat saa milloinkaan istua siten, että heidän päänsä ovat pääntukia korkeammalla. Lisäksi avoautossa tulee olla jokaisella istumapaikalla asianmukainen turvavyö.

ADAC:n vuoden 2014 ympäriajotestissä VW Golf Cabrio ei menestynyt odotetusti. Se sijoittui neljän avoauton testissä sijalle 4, kokonaisarvosanalla ”riittävä” (3,6). Ongelmaksi muodostui A-pilarien odotettua suurempi vääntyminen ympäriajotilanteessa, mikä vähensi matkustamossa olevien selviytymistilaa.

Sitä paitsi etuturvavöiden esikiristimet reagoivat liian hitaasti ympäriajotilanteeseen, jonka seurauksena matkustajat eivät pysyneet riittävän tiukasti istuimissaan. Seurauksena edessä istuneet testinuket iskeytyivät kovalla voimalla asvalttiin ja toinen takana istuneista löi päänsä tienpintaan.

Peugeot 308 CC:n A-pilarit kestivät Golfia paremmin. Myös Peugeotin edessä istuneet testinuket osuivat tienpintaan, mutta eivät yhtä suurella voimalla. Peugeot’n kokonaistulos oli ”tyydyttävä” (2,8). Renault Mégane CC (2,1) jäi niukasti parhaaksi sijoittuneelle Opel Cascadalle (1,6).

Cascadan A-pilarit vääntyivät Méganea vähemmän, jolloin myös selviytymistilaa jäi enemmän. A-pilarien suhteen paras oli Peugeot 308 CC, jonka turvavyökiristimien vaillinainen toiminta esti paremman sijoituksen. Takaistuimella matkustavat ovat jopa ympäriajossa kuitenkin useimmiten turvassa.

Ympäriajokokeet suoritettiin ADAC:n teknisessä keskuksessa Landsberg am Lechissä. Testissä avoautot käännettiin ”katolleen” 50 km/h nopeudessa. Testiä valvoivat Dresdenin teknisen korkeakoulun liikenneonnettomuustutkintaan perehtyneet asiantuntijat.

Jokaisessa testissä avoauton korin staattinen turvallisuus oli keskeisessä asemassa, eli toisin sanoen kuinka suuri selviytymistila matkustamoon jää A-pilareiden taipuessa. Tutkittiin myös, millä tavoin ja millaisella iskuvoimalla testinukkien päät osuivat tienpintaan. Lisäksi puntaroitiin ympäriajosuojan, turvavöiden esikiristimien ja turvatyynyjen toimintaa ympäriajotilanteessa.

Cascadan A-pilarit vääntyivät Méganea vähemmän, jolloin myös selviytymistilaa jäi enemmän. A-pilarien suhteen paras oli Peugeot 308 CC ja huonoin VW Golf Cabrio.​
Cascadan A-pilarit vääntyivät Méganea vähemmän, jolloin myös selviytymistilaa jäi enemmän. A-pilarien suhteen paras oli Peugeot 308 CC ja huonoin VW Golf Cabrio.​
Avoautossa istujat eivät saa milloinkaan istua siten, että heidän päänsä ovat pääntukia korkeammalla. Lisäksi avoautossa tulee olla jokaisella istumapaikalla asianmukainen turvavyö.​
Avoautossa istujat eivät saa milloinkaan istua siten, että heidän päänsä ovat pääntukia korkeammalla. Lisäksi avoautossa tulee olla jokaisella istumapaikalla asianmukainen turvavyö.​
Ympäriajokokeet suoritettiin ADAC:n teknisessä keskuksessa Landsberg am Lechissä.​
Ympäriajokokeet suoritettiin ADAC:n teknisessä keskuksessa Landsberg am Lechissä.​
Kaiken muun tarkastelun ohella puntaroitiin ympäriajosuojan, turvavöiden esikiristimien ja turvatyynyjen toimintaa ympäriajotilanteessa.​
Kaiken muun tarkastelun ohella puntaroitiin ympäriajosuojan, turvavöiden esikiristimien ja turvatyynyjen toimintaa ympäriajotilanteessa.​
Testiä valvoivat Dresdenin teknisen korkeakoulun liikenneonnettomuustutkintaan perehtyneet asiantuntijat.​
Testiä valvoivat Dresdenin teknisen korkeakoulun liikenneonnettomuustutkintaan perehtyneet asiantuntijat.​
ADAC:n testissä tutkittiin myös, millä tavoin ja millaisella iskuvoimalla testinukkien päät osuivat tienpintaan.​
ADAC:n testissä tutkittiin myös, millä tavoin ja millaisella iskuvoimalla testinukkien päät osuivat tienpintaan.​
Yhteistaulukon viitteissä Kopfbelastung = etumatkustajiin kohdistunut pääkuormitus; Überlebensraum = selviytymistila; Gewichtung = painoarvo. Loppuarvosanat: tummanvihreä = erinomainen; vaaleanvihreä = hyvä; keltainen = tyydyttävä; oranssi = riittävä; punainen = heikko.​
Yhteistaulukon viitteissä Kopfbelastung = etumatkustajiin kohdistunut pääkuormitus; Überlebensraum = selviytymistila; Gewichtung = painoarvo. Loppuarvosanat: tummanvihreä = erinomainen; vaaleanvihreä = hyvä; keltainen = tyydyttävä; oranssi = riittävä; punainen = heikko.​