Kevytmetallivanteiden kunnostus: Naarmut pois

Kevytmetallivanteiden pienten naarmujen ja kolhujen poistaminen sekä yleisilmeen perusehostaminen onnistuu yleensä kotikonsteilla.

 

Skraaaats! Tiedät ehkä sen ikävän sydäntäsärkevän rutinan, joka kuuluu, kun varta vasten autoon hankittu näyttävä kevytmetallivanne raapii katukivetyksen reunaa. Varsin yleisesti taskupysäköinnissä tehdään virhearvio, jonka seurauksena jalkakäytävän puoleinen takavanne kohtaa kovempansa ja vahingoittuu.

Näyttävimmät vanteet maksavat usein satoja euroja kappale, joten vahingossa puhutaan merkittävästä taloudellisesta tappiosta. Yhden vanteen ehostustyön teettäminen maksaa vaurion suuruudesta riippuen 70–150 euroa. Jos vanteeseen on syntynyt myös oikaisemista edellyttävä muotovirhe, niin kulut kasvavat. Oikaisutyötä ei kotikorjaaja pysty tekemään.

Hätä ei kuitenkaan ole aivan näin toivottoman näköinen, vaikka harmitus on tietenkin suuri. Tavallisen kevytmetallivanteen kolhujen korjaaminen onnistuu kohtuullisen helposti myös huolelliselta tee se itse -mieheltä, eikä työ vaadi kalliita erikoistyökaluja tai edes kovin suurta vaivaa.

Tässä jutussa annetaan kuvalliset perustason ohjeet tyypillisen vannekolhun helpohkoon korjaamiseen.

 

1. VAURIO

1 VAURIO Kiiltäväpintaisessa vanteessa oleva tyypillinen kanttikivivaurio näyttää perin ikävältä. Huolellisuudella ja omalla viitseliäisyydellä voi kuitenkin saada varsin hyviä tuloksia. Työstä selviää edullisten perustyökalujen avulla

Kiiltäväpintaisessa vanteessa oleva tyypillinen kanttikivivaurio näyttää perin ikävältä. Huolellisuudella ja omalla viitseliäisyydellä voi kuitenkin saada varsin hyviä tuloksia. Työstä selviää edullisten perustyökalujen avulla

 

2. LIOTUS

Työ kannattaa aloittaa vanteiden peruspesulla esimerkiksi painepesuria ja liuotinta käyttäen, sillä pintojen puhtaus on ehostuksen peruspilareita. Lähes poikkeuksetta rengas on syytä irrotuttaa vanteelta, mikä tosin onnistuu rengasraudan avulla myös kokeneemmalta nikkarilta. Sen jälkeen pelkkä vanne kannattaa laittaa muutamiksi tunneiksi likoamaan miedompaan pesuaineliuokseen. Astiaksi sopii hyvin rakennuspalju, joita on myynnissä eri kokoisia.

 

3. PESU

Kun liotusvaihe on tehty, vanne pestään vielä huolellisesti käsin. Tähän soveltuu tavallinen puhdistusaine, esimerkiksi astianpesuaine, joka poistaa rasvaa erinomaisesti. Puhdista erityisen hyvin kaikki vanteen puolien väliset raot ja muut kolot sekä takapuoli. Tarkalla työllä varmistetaan parempi lopputulos.

 

4. TASOITUS

Naarmuuntunut alue on tarkoitus saada mahdollisimman tasaiseksi. Työhön soveltuvat monet eri hiontatyökalut tavallisista muutaman euron hintaisista hienoista viiloista erilaisiin tasoittaviin sähkötyökaluihin. Esimerkkitapauksessa ensimmäinen tasoitus tehtiin suurella nopeudella pyörivällä pienoistyökalulla, jossa käytettiin karkeampaa rullahiomapaperia.

 

5. HIONTA 1

Seuraava hiontavaihe tehtiin tavallisella sähkökäyttöisellä hiontahiirellä. Sellaisen saa kotityökaluvarastoon muutamalla kymmenellä eurolla. Esimerkkitapauksessa hiomapaperin karkeus oli aloitusvaiheessa320, josta karkeutta lähdettiin vähentämään.

 

6. HIONTA 2

Pinnan hiominen tasaiseksi ja kiiltäväksi on korjauksen tärkeimpiä vaiheita, ja siksi se kannattaa tehdä erityisen huolellisesti. Hiomapaperin karkeutta vähennetään vaiheittain kohti hienompia papereita eli suurempia numeroita, kunnes saavutetaan toivottu tulos ja kiilto. Loppukiillotus kannattaa tehdä karkeuden 1 200–2 000 hiomapaperilla.

 

7. TEIPPAUS

Kun haluttu kiilto on saavutettu, vanne pyyhitään huolellisesti pölystä ja puhdistetaan vielä rasvattomalla ohentimella. Sen jälkeen teipataan maalarinteipillä tarkasti umpeen ne alueet, joita ei haluta lakata. Tässä kannattaa ottaa huomioon sumurajojen kiillotusvara, eli kuten esimerkissä, lakattava alue jatkuu myös edellisen lakkapinnan päälle, ei vain kiillotetulle alueelle. Lakaksi suosittelemme kiiltävää kaksikomponenttilakkaa, joka kovettuu nopeammin ja varmemmin, mutta myös edullisemmat vaihtoehdot soveltuvat työhön.

 

8. LOPPUTULOS

Lakkaa suihkutetaan ohuita kerroksia useassa eri vaiheessa. Huomioi suihkepullon ohjeet oikeista suihkutusten välistä kuivumisajoista. Sen jälkeen, kun kaikki lakkakerrokset ovat varmasti kuivaneet ja kovettuneet, pinta hiotaan ja mahdolliset sumurajat siistitään hiomatahnalla ja liinalla tasaisen kiiltäviksi. Sen jälkeen vanne on taas valmis renkaan asennusta varten.