Kia Cee'diin kaksikytkinvaihteisto

Uusi Kia Cee´d herättää huomiota esimerkiksi kromikehystetyin ikkunoin sekä konepellin dynaamisin muotoiluin. Elegantteja linjoja korostavat myös vahvasti viisto A-pilari, matala vyötärölinja edessä sekä pidentyneet sivuikkunat.

Uusi Kia Cee´d herättää huomiota esimerkiksi kromikehystetyin ikkunoin sekä konepellin dynaamisin muotoiluin. Elegantteja linjoja korostavat myös vahvasti viisto A-pilari, matala vyötärölinja edessä sekä pidentyneet sivuikkunat.

Auton keulaa hallitsevat uudistuneen Kia-logon lisäksi viimeisin näkemys Kian tavaramerkistä Tiger Nose -etusäleiköstä sekä intensiivisen ”katseen” luovat LED-päiväajovalot.

Kokonaan uudelle alustalle rakennetun uutuusmallin akseliväli 2,65 m on säilynyt ennallaan. Auton virtaviivaisuutta korostaa 50 mm kasvanut kokonaispituus, 10 mm madaltunut korkeus sekä venähtänyt raideleveys, joka on edessä kasvanut 17 mm ja takana peräti 32 mm. Kasvaneiden mittojen myötä sisä- ja tavaratilat ovat aiempaa tilavammat, mikä on perheauton käyttötarpeisiin tervetullut uudistus.

Uuden Kia cee´din bensiinimoottorivalikoima koostuu 100 hevosvoimaa kehittävästä 1,4-litraisesta MPI-moottorista sekä 1,6-litraisesta Gamma-suorasuihkutusmoottorista, jossa tehokkuus (135 hv) ja vääntö (164 Nm) yhdistyvät taloudellisuuteen, yhdistetyn kulutuksen ollessa alimmillaan 5,2 l/100km. GDI-moottorin CO2-päästöt ovat alimmillaan 119 g/km ja se tulee saataville ensi kertaa Kian kehittämän, uuden pehmeästi vaihtavan DCT-kaksoiskytkinvaihteiston kera.

Malliston dieselmoottorivaihtoehdot ovat 90-hevosvoimainen 1,4-litrainen sekä 1,6-litrainen, joka kehittää enimmillään 128 hevosvoimaa maksimiväännön ollessa 260 Nm. Isomman dieselin yhdistetty kulutus on alimmillaan 3,7 l/100km ja CO2-päästöt vain 97g/km.

Korealaisesta brändi-imagostaan huolimatta Kia cee´d valmistetaan Euroopassa, Kian Slovakian tehtaassa Zilinassa. Suomen markkinoille viisiovinen cee´d saapuu jo toukokuussa 2012. Farmarimallin myynninaloitus ajoittuu alkusyksyyn 2012.

 

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: J. Peltonen