Kian uudistunut Ceed koeajovaiheessa

Täydellisesti uudistuneet Kia Ceedin koeajo ovat käynnissä Portugalissa. Ceedin Suomi-hinnat julkistetaan lähiaikoina, ja 5-ovinen ja Sportswagon-farmari esitellään Suomessa loppukesällä.

Kia Ceed
Ceed-mallistoon on luvassa todennäköisesti jo tämän vuoden aikana myös SUV-malli ja näyttävän näköinen shooting brake -urheilufarkku. 3-ovista HB-mallia ei tule enää tarjolle.

Kolmanteen mallisukupolveen siirtyvä Ceed on yksi luokkansa kestosuosikkeja, sillä C-segmentin mallia on myyty Suomessa yhteensä yli 27 000 kappaletta. Ensimmäinen cee’d-malli tuli myyntiin vuonna 2007 ja seuraava mallisukupolvi vuonna 2012.

Kia uudisti C-segmentin mallinsa niin perusteellisesti, että myös mallinimen kirjoitusasu muuttui: cee’d sai ison alkukirjaimen ja menetti heittomerkin. Ceed-nimi tulee sanoista Community of Europe, with European Design. Tällä viitataan siihen, että Ceed on suunniteltu Euroopassa eurooppalaisille, ja se myös valmistetaan täällä eli Slovakiassa.

Kia pyrkii nostamaan Ceedin myydyimmäksi mallikseen Euroopassa. Tällä hetkellä tätä paikkaa pitää uudistumisvaiheessa oleva Sportage-katumaasturi, ja Suomessa myyvin Kia on pieni Rio.

Takavalot palavat huomiovaloasennossa

Päiväsaikaan uuden Ceedin erottaa edeltäjästään takavaloista: Ceed on ensimmäinen Kia, missä takavalot palavat myös huomiovaloasennossa. Tämä liikenneturvallisuuden kannalta erittäin tärkeä uudistus lähti liikkeelle siitä, kun Kian edustajat näkivät, miten heikosti takavalottomat autot näkyvät Suomen talvessa.

Kia Ceed
Rekisterikilpi on siirtynyt puskurista takaluukkuun, ja takavalot palavat nyt huomiovalojen kanssa.

Uusi Ceed on varustettu Kian uusimmilla turvallisuusvarusteilla. Ceed on ensimmäinen Kia, joka on saatavana autonomisen ajon tason kaksi mukautuvalla kaistallapitoavustimella. Järjestelmä seuraa tiemerkintöjä ja pitää auton kaistallaan, kiihdyttää, jarruttaa ja ohjaa edessä olevaan liikenteeseen mukautuvasti. Kaistallapitoavustin käyttää sensoreita pitämään turvallisen välimatkan edessä ajavaan liikenteeseen ja on toiminnassa 0–130 km/h:n nopeuksissa

Uusi Ceed on edeltäjäänsä matalampi (-23 mm) ja leveämpi (+20 mm). Akseliväli on pysynyt samana (431 cm), mutta ylitykset ovat muuttuneet 20 milliä: edessä se on lyhentynyt, takana pidentynyt.

Sekä 5-ovisen että SW-farkun tavaratilat kasvoivat, ja nyt molempien kontit ovat segmentin kärkitasoa. 5-ovisen tavaratila kasvoi 15 litraa 395 litraan. Uudessa Ceed-farmarissa on peräti 97 litraa suurempi tavaratila kuin nykymallissa.

Matkustajien kannalta merkittävää on sisätilojen kasvu esimerkiksi etupääntilan ja takahartiatilan osalta.

Koeajo Auto Bild Suomi 10/2018:ssa

Poistuvassa Ceed-mallissa olevan ahdetun 1,0 litran bensiinimoottorin (120 hv) rinnalle tulee uusi 1,4-litrainen. Suuremman tehon (140 hv) ja paremman väännön (172 vs. 242 Nm) lisäksi tämän turbokoneen myyntivaltti on se, että sen saa myös 7-portaisella kaksoiskytkinautomaatilla – automaattien osuus alkaa olla tässäkin segmentissä jo melkoinen.

1,6-litraisen dieselin saa kahtena tehoversiona (115 ja 136 hv), ja myös jälkimmäisen saa automaatina. Dieselin yhteyteen tulee ensi vuonna polttoainetaloutta parantamaan 48 voltin sähkömoottorilla varustettu kevythybridijärjestelmä.

Parantunut turvavarustelu nostanee Ceed-mallien lähtöhintoja jonkin verran. 3-ovista korimallia ei enää valmisteta, mutta 5-ovinen ja farkku saavat jo tätä vuonna rinnalleen shootingbrake-sporttifarkun, ja myös muita Ceed-korimalleja on tulossa.

Uuden Kia Ceedin ensikoeajo julkaistaan Auto Bild Suomen numerossa 10/2018.