Kiina ja Japani: saarikiista uhkaa vakavasti Japanin autotuotantoa?

Toivottavasti Itä-Kiinan meren saarikiista selkenee pian, sillä kärjistynyt tilanne aiheuttaa suurta haittaa japanilaisille autotehtaille Kiinassa.

Mazda ja Honda ovat monen muun japanilaisen yhtiön joukossa joutuneet keskeyttämään tuotantonsa Kiinassa vihaisiksi yltyneiden saarikiistojen vuoksi, kertoo Automotive News Europe. Aasian kaksi mahtitaloutta ovat nyt napit vastakkain.

Sinänsä saarikiistoissa ei ole mitään uutta, ne vain leimahtavat nyt pahemmin kuin vuosikymmeniin.

Honda keskeyttää tuotantonsa kahdessa tehtaaassa Etelä-Kiinan Guangzhoussa (ent. Kanton) sekä Wuhanin kaupungissa. Seisokki alkaa tänään ja kestää kaksi päivää, kertoo Hondan puhenainen, Natsuno Asanuma.

Dealerit eivät pysty vastaanottamaan autoja, koska piirimyyntipisteitä vastaan on tehty hyökkäyksiä menneen viikonlopun aikana.

Mazda keskeyttää huomisesta alkaen tuotannon neljäksi vuorokaudeksi Nanjingin tehtaallaan, jota pyöritetään yhteistyössä Changanin ja Fordin kanssa.

Nissanin edustaja kertoi harkinnassa olevan työntekijöiden vapaapäivän Pekingin tehtaalla tänään tiistaina, tai antaa heidän tehdä töitä kotoa käsin.

Kiinan vakavimmat Japanin-vastaiset protestit ovat johtaneet mielenosoituksiin ja väkivaltaisuuksiin, joissa osallisina ovat olleet muun muassa Honda ja Toyota.

Henkensä puolesta pelänneet japanilaiset työntekijät ovat joutuneet pysyttelemään näkymättömissä. Samaan aikaan Kiinan valtion tiedostusvälineet ovat uhonneet maiden kauppasuhteiden olevan vaakalaudalla.

Mistä rähinöissä sitten on kysymys? Kiina ja Japani nokittelevat asumattomista saarista Itä-Kiinan merellä.

Viime viikolla Japanin hallitus päätti ostaa niistä muutamia japanilaiselta yksityisomistajalta. Liike herätti raivoa Pekingissä, jossa ajateltiin Japanin myös rakentavan saarilla rakennuksia.

Kiinan laivasto lähetti vastalauseena aluevesille kuusi valvonta-alusta. Alueella on laajoja kaasuesiintymiä.

Maanantaina noin 1 000 kiinalaista kalastusvenettä oli purjehtimassa kohti saaria. Viikonlopun protestit kohdistuivat paitsi Japanin lähetystöihin, myös kauppoihin, ravintoloihin ja autopiirimyyntipisteisiin ainakin viidessä eri kaupungissa.

Toyotan ja Hondan mukaan tuhopolttajat vaurioittivat pahasti yhtiöiden tiloja viikonloppuna Tsingtaon kaupungissa. Toyotalta kerrottiin kuitenkin merkin tehtaiden ja toimistojen toimineen eilen normaalisti ja ettei Toyota ollut määrännyt Kiinassa toimivia japanilaisia työntekijöitään poistumaan.

Kiinan ulkoministeriön puhemies Hong Lei sanoi Kiinan hallituksen suojelevan japanilaisia yhtiöitä ja Japanin kansalaisia, vaatien mielenosoittajia tottelemaan lakia.

Hän kuitenkin syytti Japania "Diayoun saarten laittomasta ostamisesta ja että vastuun kantaa Japani". Tässä tosin unohdetaan mukavasti, että ostetut saaret kuuluivat jo ennestään japanilaiselle yksityishenkilölle. Japani kutsuu saaria nimellä Senkaku.

Saaria vaatii itselleen myös itsehallintoinen Taiwan, jota taas Kiina pitää uhittelevana maakuntanaan.

Mielenosoitusten pelätään aiheuttavan japanilaisille autonvalmistajille vielä suuremmat taloudelliset tappiot kuin Japanin vuoden 2011 maanjäristyksen.

Kiinan autopiirimyyjien yhdistyksen varapuheenjohtaja Luo Lei toteaa, että luonnontuhojen korjaaminen on paljon nopeampaa, verrattuna vihamielisen asenteen korjaamiseen.

Luon mukaan nyt osa kiinalaisista boikotoi japanilaisia tuotteita ja lisäksi osa ei uskalla ostaa niitä oman turvallisuutensa vuoksi.

Vaikka molemmilla mailla on muun muassa erittäin vahvat laivastot, kummallakaan ei oikeasti ole varaa vielä vakavampaan konfliktiin. Sietn japanilaismerkit saattavat Luon mukaan välttää Kiinan markkinoilla pitkäaikaiset vauriot.

TV-kuvissa japanilaisia autoja käännettiin  katolleen ja niiden ikkunoita rikottiin. Kuvissa näkyi myös Toyota-autoja, joiden logojen päälle oli liimattu kiinalaisen BYD:n logot.

Vastaavasti eräät japanilaisautojen piirimyyntipisteet liputtivat turvallisuussyistä Kiinan lippuja ja bannereita, joissa vannottiin isänmaallisuutta Kiinalle.

Elokuussa japanilaisten autojen myynti putosi Kiinassa samaan aikaan, kun saksalaisten, amerikkalaisten ja eteläkorealaisten autojen myynti kohosi yli 10 %.

Juha Peltonen